اندیشمند جهان عرب خواستار برگزاری کنگره‌ی عربی- کوردی شد

فادی عاکوم روزنامه‌نگار و اندیشمند لبنانی در یادداشتی که امروز در بخش عربی خبرگزاری روژنیوز منتشر شده به لزوم برگزاری کنگره عربی- کوردی برای مقابله با مخاطرات ترکیه پرداخته است.

در یادداشت عاکوم آمده است:

"پس از روشن‌شدن جوانب خطرناکی که منطقه‌ی خاورمیانه با آن مواجه است و نقشه‌های منفعت طلبانه‌ی دولت ترک، نیاز به واکنش تند و موضع‌گیری جدی برای ممانعت از روئیاهای اردوغان که تلاش می‌کند تا امپراطوری عثمانی را زنده کند، وجود دارد. توجه کنید موضع‌گیری فردی هر کشوری تاثیر ضعیف و محدودی در مقایسه با موضع‌گیری جمعی منطقه دارد که در نهایت به پیامی متحد علیه سیاستهای ترکیه تبدیل می‌شود، بر این اساس نیز کوردها به بازیگری اصلی در مسائل سیاسی و نظامی کنونی تبدیل شده‌اند، به همین دلیل تاسیس کنگره‌ی عربی-کوردی تاثیر و نتیجه‌ی بزرگ و قدرتمندی خواهد داشت، در این مرحله‌ی جدید که به دلیل تلاش‌های ترکیه ایجاد شده است، پیش‌بینی می‌شود که بیشتر از یک پایتخت عربی برای این کنگره آغوش خود را بگشاید. همچنین این نظر در میان پایتخت‌های عربی مورد استقبال قرار می‌گیرد، علی رغم آنکه بیشتر آنها بر خط داشتن ارتباط کم و بیشی با ترکیه هستند، از دیدگاه نمایندگی کورد و در چهارچوب دیالوگ کنونی کورد-کورد این فرصت بسیار مناسب برای بدست آوردن بزرگترین سطح این نمایندگی وجود دارد، با در نظر گرفتن اینها ک نمایندگی کورد در برخی پایتختهای عربی آماده است، اگر برای شورای دمکراتیک سوریه یا برای کوردستان عراق باشد و هر دو حزب کادر سیاسی داشته باشند، می‌توانند کار مشترک عالی در سطح دیپلماسی و سیاسی ایجاد کنند.

به دلیل این روابط مابین برخی کشورهای عربی با ترکیه، لازم نیست تا کنگره در زیر چتر اتحادیه کشورهای عربی باشد تا تضعیف نشود، بلکه می‌توان این کنگره را در یکی از این کشورها برگزار کرد که ترکیه به آنها آسیب زده و یا ارتباط عادی با آنها ندارد. شرایطی  که اکنون ایجاد شده است، عرب و کورد را در بالاترین سطح برای مقابله با نقشه‌های ترکیه به هم نزدیک می‌کند، به ویژه که عربی مانند سوریه و لبنان و عراق میان فرزندان این دو ملت تقسیم شده است. اما ترکیه سرسختانه تلاش می‌کند و با نشر دروغ سعی میکند تا میان این کشورها جدایی بیندازد تا به هم نزدیک نشوند. مانند آنچه اکنون در منطقه‌ی جزیره‌ی سوریه رخ می‌دهد، که آنکارا متهم به تغییر دمگرافی و بیرون راندن ساکنین عرب و انتقال گروههای عرب برای مقابله با خودمدیریتی است، تا آنجا که مسائل منجر به کشته شدن چندین تن شد که بر روی روئسا و شخصیتهای قبائل و عشیره‌ها تاثیر گذاشت.

ضرورت این کنگره هم در آن است که بدون چنین تشابهی، از بین بردن ترور در خاورمیانه محال خواهد بود، به ویژه پس از اطمینان حاصل کردن از آنکه ترکیه از آن گروههای رادیکال مانند داعش در عراق و سوریه و جبهه النصره و دیگران، پشتیبانی می‌کند. این سازمان‌ها و گروه‌ها با پول مستقیم دستگاه اطلاعاتی ترکیه بوجود آمده‌اند، اما بسیار حائز اهمیت است که در این موضوع پس از کنگره برای اتحاد کورد و عرب مانند یک نیروی محرک ایستادگی کنیم. برخی کشورهای عربی در داخل خود، دست به جمع کردن اخوان المسلمین وابسته به ترکیه کرده‌اند، مانند مصر، عربستان سعودی و امارات، این برخورد با اخوانی‌های وابسته به ترکیه باید با کار و فعالیت مشترک کشورهای عربی پایان یابد تا درهای این گروه را به طور کامل ببندند تا یک بار دیگر موفق به سازماندهی و بنیاد نهادن گروه‌های جدید نشوند.

لازم به یادآوریست که ترکیه در مناطق تحت کنترل خود در سوریه دست به یک پروسه‌ی بزرگ تغییر دمگرافی زده است مانند تغییر بافت کوردی و یا عربی آن مناطق که با تغییر زبان، تجارت و نام مکانها انجام می‌شود، این تهدید یک تغییر دمگرافی بزرگ است اگر این تغییرات همان طور ادامه پیدا کنند. یکی از دلایل ایجاد این کنگره این است که ترکیه جوانان سوریه را به سوخت برای نقشه‌هایش تبدیل کرد، با قرار دادن آنها به جای ارتشیان ترک در سوریه و لیبی و آذربایجان دست به این کار زد.

ممکن است ترکیه یک جوان عرب و یا حتی کورد را در لبنان بر سر کاری بگذارد تا از وضعیت بدی اقتصادی این کشور که گرسنگی در مقابل درهای آن است، نفع ببرد. مقابله با حملات ترکیه توسط هم پیمانی عرب- کورد در لبنان بسیار مهم است، با توجه به اینکه ترکیه در این کشور با هر شیوه‌ای در حال کار و فعالیت است تا بتواند بوسیله مراکز فرهنگی جای خود را باز کند، غیر از تخصیص دادن بورسیه‌ی تحصیلی به لبنانی‌ها در دانشگاه‌های ترکیه، تا با تفکرهای مسموم ترکیه به لبنان بازگردند.

اخیرا نشانه‌هایی از تحرکات ترکیه توسط برخی راهپیمایی‌ها که ممکن است توسط برخی طرفداران ترکیه در برخی مناطق برگزار شده بود،  آشکار شد. این غیر از تاثیرهای جنگ میان ارمنستان و آذربایجان است که بیشتر آنها به نفع ترک‌ها بود، اما اگر آن خلاهایی که به دلیل ضعف ارتباط میان کورد و عرب در لبنان وجود دارد، نبودند، ترک‌ها اکنون اینگونه نمی‌توانستند اشغالگری کنند، به ویژه برخی اطلاعات نشان از ارتباط میان سفارت ترکیه و دستگاه اطلاعاتی ترکیه با تعداد کمی از سیاستمداران در لبنان و برخی افراد میان جامعه برای ایجاد معادلاتی جدید به شیوه‌ی واضح به نفع ترکیه است.

برخی از مسائلی که باید در کنگره نشان داده شوند، عبارتند از:

- ایجاد هم پیمانی سیاسی کورد و  عرب برای مقابله با ترکیه به شیوه‌ای مستقیم در خاورمیانه و در بسیاری از کشورها و آشکار نمودن نقشه‌های ترکیه در نشست‌های سیاسی برای یافتن جبهه‌ی فشار برای ممانعت از حملات ترکیه.

- تاسیس جبهه‌ی رسانه‌ای مشترک با حضور روزنامه‌نگاران کورد و عرب برای ایجاد اقدامات رسانه‌ای گسترده برای آشکار کردن جرائم ترکیه که روزانه مرتکب آنها می‌شود.

-ضرورت ایجاد پشتیبانی عرب برای آن مناطقی که تحت حکومت نیروهای کورد سوری هستند و همچنین اهمیت دادن به آنها و تلاش برای ایجاد فرصت کار برای همه بدون هیچ تفاوتی، این هم راهیست برای جلوگیری از فریب جوانان با پول برای اجرای توطئه‌های ترکیه.

-ایجاد اتاق عملیات برای جوانان از ملت‌های مختلف، برای مقابله با آن گروه‌هایی که ترکیه از آنها حمایت می‌کند تا در شبکه‌های اجتماعی اخبار دروغ منتشر کرده و دست به فتنه‌گری می‌زنند.

-فشار سیاسی دسته جمعی برای مجبور کردن ترکیه به عقب‌نشینی از شهر عفرین و اطراف آن و پشتیبانی از یک عملیات گسترده‌ی نظامی با توافق با کشورهای منطقه و کشورهای غربی و آمریکا برای پایان دادن به پایمال کردن حقوق غیرنظامیان و بازگرداندن آنها به خانه و شهر خودشان.

- بایکوت هر گونه کالای ترکی در همه‌ی کشورهای عربی، از خوراکی و پوشاک گرفته تا محصولات سینمای ترکی، که ترکها می‌خواستند آنها را به طور گسترده پخش کنند تا با این روش فرهنگ ترکی را در میان اعراب منتشر کرده و با استفاده از ناهشیاری عربها همه‌ی محصولات ترکی را به آسانی میان عربها پخش کنند. بایکوت فشار زیادی بر اقتصاد ترکیه وارد می‌کند و هم اکنون یکی از دلایل سقوط ارزش لیر ترکیه است، همچنین باید توریسم ترکیه را هم هدف قرار داد چون توریستهای عرب موضوعی مهم برای اقتصاد ترکیه هستند.

-فراهم کردن پشتیبانی نظامی و لجستیکی برای نیروهای مسلح کورد برای جنگ با دولت ترکیه در سوریه و عراق، که اکنون در خط مقدم مقابله با حملات ترکیه در این دو کشور قرار دارند. بدون شک این امر نگرانی بسیاری برای دستگاه اطلاعاتی ترکیه و ارتش ترکیه ایجاد کرده است."


منبع: rojnews