ایران مخالف حمله ترکیه به شمال سوریه ولی موافق قتل‌عام کوردهاست!

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با همتای ترک خود مولود چاوش اوغلو با اقدام نظامی آنکارا علیه شمال سوریه مخالفت کرده و خواهان احترام به تمامیت ارضی سوریه شد. او آنکارا را به استفاده از توافقنامه آدانا در قتل‌عام کوردها تشویق کرده است

   بنابر گزارش وبگاه رسمی وزارت امور خارجه ایران جواد ظریف دوشنبه شب با چاوش اوغلو در گفتگوی تلفنی به ارزیابی آخرین تحولات شمال و شرق سوریه پرداخته‌اند.

   از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که چاوش اوغلو در گفتگو با ظریف از احترام به تمامیت ارضی سوریه و موقتی بودن اقدام ترکیه در آن منطقه سخن گفته است.

   ظریف در واکنش به سخنان چاوش اوغلو ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تأکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تأکید کرده است.

یادآوری توافقنامه آدانا

   وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی متناقض افزوده است که "بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی‌های آنان توافقنامه آداناست".

   توافقنامه آدانا (١٩٩٨) به ترکیه اجازه می‌دهد برای قتل‌عام کوردها به خاک سوریه حمله کند.

   روز یکشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای زمینه اشغال شمال و شرق سوریه را از سوی رژیم فاشیست ترک فراهم کرد. بیانیه‌ی ترامپ با واکنش تند سناتورهای جمهوری‌خواه در آمریکا روبرو شد و در سطح بین‌المللی بازتاب ویژه‌ای یافت. روز دوشنبه دونالد ترامپ مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود در قبال شمال سوریه شد.