'با ادامه‌ی حصر، چاره‌یابی را به تاخیر می‌اندازند'

کانون وکلای سده اعلام کرد، حکومت مخالف چاره‌یابی مسئله‌ی کورد به صورت صلح‌طلبانه، دمکراتیک و از راه گفتگو است و یادآور شد، از تلاش‌های اوجالان برای چاره‌یابی خشمگین هستند و حصر را شدت می‌بخشند.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد که در نتیجه‌ی توطئه‌ی بین‌المللی در ۱۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ دستگیر و به رژیم ترکیه تحویل داده شد، ۲۲ سال است که در زندان نوعF  جزیره‌ی امرالی در حصر قرار دارد.

کانون وکلای سده به پرسش‌های خبرگزاری فرات نیوز در مورد حصر اوجالان پاسخ دادند.

بر این مبنا،"زمینه‌های ١۵ فوریه را مهیا کرده بودند، دولت ترکیه همچنان در تلاش است تا با سیاستی روزمره، مسئله‌ی کورد را بدون راه حل باقی بگذارد. هدف این است که برای بقای دولت ترکیه، خلق را در سطح بدون کنترل قرار دهد. در اساس ادامه‌ی حصر امرالی چنین هدفی وجود دارد. قبل از هر چیزی حکومتی وجود دارد که می‌خواهد با حل نکردن مسئله‌ی کورد به بقای خود ادامه دهد و این سیاست را آشکارا می‌پذیرد. آ.ک.پ که بر اساس همان سیاست با جماعت گولن هم پیمان شد، در حال حاضر این هم‌پیمانی را به صورت رسمی با م.ه.پ ادامه می‌دهد و به شیوه‌ی پنهانی با ارگنکون نیز دست به یکی کرده‌اند."

می‌خواهند اوجالان را ساکت کنند

کانون وکلای سده اعلام کرد، حکومت مخالف چاره‌یابی مسئله‌ی کورد به صورت مسالمت‌آمیز و دمکراتیک و از راه گفتگو است و آ.ک.پ برای آنکه در حکومت باقی بماند و همکارانش را راضی کند در مسئله‌ی کورد به سیاست امنیتی روی آورده است.

کانون سده یادآور شد از ۱۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ تاکنون هر زمانی که از سیاست امنیتی علیه کورد استفاده شده باشد و هر زمانی مسئله‌ی کورد به بن بست خورده باشد آن زمان حصر شدت یافته است.

کانون وکلای سده همچنین می‌گوید آنهایی که از فلسفه‌ی آشتی و پیشنهاد چاره‌یابی اوجالان ناراحت هستند، حصر را شدت می‌بخشند. آنهایی که جنگ و عملیات نظامی می‌خواهند، آنهایی که با استفاده از پلیس و دادگاه هزاران تن را دستگیر می‌کنند، می‌خواهند اوجالان را ساکت کنند.

به طور مستقیم با مسئولات سی‌پی‌تی دیدار خواهیم کرد

کانون وکلای سده برای مبارزه با حصر که بی‌عدالتی بزرگی است، هم در داخل ترکیه و هم در عرصه‌ی بین‌المللی از لحاظ اداری و قضایی بسیار تلاش کرده و دیدارهای بسیاری انجام داده است. کانون در مورد حق تماس تلفنی، حق دریافت و ارسال نامه، دیدار با خانواده و وکلا بسیار تلاش کرده است و برای آنکه در زمان شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم انجام شود به دادستانی جمهوری در بورسا و اداره‌ی امرالی رفته است.

برای انجام اقدامات لازم و همچنین برای برداشتن موانع در مقابل تماس تلفنی و دیدار با خانواده و وکلا، کانون در ۱۶ آوریل یک بار دیگر با سی‌پی‌تی دیدار کرد. کانون در حال حاضر منتظر نتیجه‌ی این دیدار است و قصد دارند به طور مستقیم بار دیگر با مسئولین سی‌پی‌تی دیدار کنند.

اجرای قانون بسیار نادر است

آخرین بار در اواخر ماه فوریه با اوجالان دیداری انجام شد که آن هم با یکی از اعضای خانواده‌اش بود و به دلیل شیوع ویروس کرونا در امرالی و برای پایان دادن به فشارهای افکار عمومی بود.  به دلیل شیوع ویروس برای همین منظور در ۲۷ آوریل به خانواده‌ی وی اجازه دادند با وی به صورت تلفنی صحبت کنند. از ١۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ تاکنون این اولین باری بود که اجازه‌ی برقراری تماس تلفنی به وی داده شد.

کانون وکلای سده یادآور شد که در امرالی اجرای قانون به "امری نادر"  تبدیل شده است و بسیار کم رخ می‌دهد. فقط در شرایط ویژه مانند شیوع ویروس قانون به صورت محدود اجرا می‌شود.

به تمامی جامعه مربوط است

کانون وکلای سده در ادامه اعلام کرد، برای دستیابی به صلح اجتماعی، سکوت در رابطه با حصر امرالی بسیار خطرناک است و یادآور شد که جامعه ناچار خواهد شد با فاجعه‌ی قانونی امرالی مواجه شود. کانون می‌گوید؛"ترکیه بسیار با یک دولت قانونی فاصله گرفته است. به همین دلیل ما پیش‌بینی می‌کنیم که افکار عمومی به دلیل حصر امرالی به پا خیزد و نارضایتی دمکراتیک خود را نشان دهد. با تداوم سیستم حصر و بی‌عدالتی، سیاست چاره‌یابی نکردن مسئله‌ی کورد و نتایج آن به طور کامل با جامعه مرتبط است."