بازداشت عبدالله بزرگ‌زاده فعال بلوچ توسط سازمان میت ترکیه

عبدالله بزرگ زاده‌ی سربازی فعال مدنی بلوچ اهل پهره (ایرانشهر) که مقیم کشور ترکیه می‌باشد، توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه (میت) بازداشت شده است.

حبیب‌الله سربازی فعال سیاسی که برادر عبدالله بزرگ‌زاده می‌باشد در مورد بازداشت وی توسط میت ترکیه به رادیو زمانه گفته است:"ساعت دو بامداد روز پنج شنبه ۲۲ خردادماه، چند مأمور پس از مراجعه به در منزل عبدالله، از او می‌خواهند به‌خاطر تصادف یک خودرو با خودروی او به بیرون از خانه بیاید. عبدالله بزرگ‌زاده به‌محض خروج از منزل توسط مأموران امنیتی ترکیه بازداشت شده است." 

وی در ادامه گفت:"از لحظه بازداشت تا بعدازظهر روز پنج‌شنبه ارتباط برادرم با من و خانواده و دوستانش قطع شده بود. مأموران امنیتی ترکیه عصر دیروز برای مدت کوتاهی موبایلش را به او پس داده‌ و اعلام کرده‌اند که تا یک ساعت دیگر آزاد می‌شود اما نه تنها یک ‌ساعت بعد آزاد نشد که در تماس با ما اعلام کرد در حال انتقال به بازداشتگاهی خارج از شهر است."

به گفته‌ی برادر عبدالله بزرگ‌زاده نیروهای میت ترکیه بدون ارائه‌ی حکم قضایی اقدام به بازداشت وی کرده و وی را به بازداشتگاه میت در آنکارا منتقل کرده‌اند.

عبدالله بزرگ زاده طی تماس تلفنی خود گفته است، که نیروهای امنیتی ترکیه دلیل بازداشت وی را "تمام شدن مدت اقامتش در ترکیه" اعلام کرده‌اند، اما اگر این گفته‌ی نیروهای امنیتی ترکیه واقعیت هم داشته باشد باید اداره‌ی مهاجرت به این مسئله رسیدگی می‌کرد و به نظر می‌رسد ورود میت ترکیه به این مسئله در همکاری با رژیم ایران باشد.

عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی اهل پهره در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۷ در پی تجمعی اعتراضی در حمایت از دختران پهره بازداشت شد.

وی در نهایت در ۱٨ شهریور ۹۷ با قرار وثیقه‌ی ۱۲۰ میلیونی ‌به طور موقت از زندان آزاد شد اما دادگاه وی را به ۱۱ سال حبس محکوم کرد.

حبیب الله سربازی در این زمینه گفت، با توجه به حکم ۱۱ سال زندان عبدالله و همچنین فعالیتهایش در مدت اقامت در ترکیه، اگر وی به ایران دیپورت شود با خطر زندان بلند مدت و حتی اعدام مواجه است و همین امر سبب نگرانی خانواده‌ی وی شده است.