بازشماری ٧٢ درصد آرای استانبول؛ اختلاف ١٧ هزار و ١٣٢ رأی

آرای انتخابات ٣١ مارس در کلا‌ن‌شهر استانبول در پی اعتراض حزب حاکم بازشماری میشوند. اعلام شد که در نتیجه بازشماری ٧٢ درصد آراه تفاوت میان نامزد آ.ک.پ و نامزد ج.ه.پ به ١٧ هزار و ١٣٢ رأی رسیده است.

شکست احزاب نژادپرست در انتخابات محلی ٣١ مارس در تمام ترکیه حکومت این کشور را بشدت نگران کرده است. حزب آ.ک.پ در این انختابات با م.ه.پ ائتلاف کرد اما شهروندان به این جریان نژادپرست نه گفتند. بحران‌های سیاسی و بویژه بحران اقتصادی این كشور که ثمره سیاست‌های حکومت است رأی‌دهندگان را به توجیه کرد که به تداوم اداره احزاب شوونیست ترک بر کلان‌شهرها 'نه' بگویند و آرای خود را به نام نیروهای مخالف به صندوق واریز کنند.

 

حزب آ.ک.پ و همپیمانش علی‌رغم پیروزی جریان‌های مخالف رژیم حاکم در انتخابات خواهان بازشماری آرا در بسیاری از شهرها شده‌اند. با گذشت یک هفته از انتخابات اما هنوز هم موضوع اصلی این کشور است. آ.ک.پ به شمارش آرای ٣٩ بخش کلان‌شهر استانبول اعتراض کرده و خواهان شمارش مجدد آرا شد. شورای عالی انتخابات ترکیه با پذیرش درخواست حزب حاکم موافقت کرده و بنابر گزارش منابع دولتی ٧٢ درصد آرای مذکور بازشماری شده‌اند.

 

برپایه‌ی آخرین گزارش‌ها تعداد آرای اکرم ایمام‌اُغلو نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در کلان‌شهر استانبول ١٧ هزار و ١٣٢ رأی بیشتر از آرای نامزد آ.ک.پ است.