بازگشت ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی

​​​​​​​ساعاتی پیش گروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف.اَی.تی.اف در آخرین روز از جلسه شش روزه این سازمان بین‌المللی دولت ایران  را به لیست سیاه خود افزود. ایران این اقدام را رفتار سیاسی خواند

سازمان اقدام مالی در مبارزه با پولشویی ظهر روز جمعه ٢١ فوریه / ٢ اسفند در آخرین روز اجلاس شش روزه اعلام کرد، با توجه به نپیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم این کشور را در لیست سیاه سازمان قرار می‌دهد.

این سازمان سه سال به جمهوری اسلامی فرصت داده بود تا به این کنوانسیون‌ها ملحق شود.

آخرین بار در پاییز امسال گروه ویژه‌ی اقدام مالی فرصت ایران برای پیوستن به دو کنوانسیون مهم این سازمان در زمینه‌ی مقابله با پولشویی وجرایم سازمان یافته را تمدید کرد اما در این مدت ایران در راستای پیوستن به این کنوانسیونها اقدامی انجام نداد.

با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه  اف.اَی.تی.اف مبادلات مالی با ایران دشوارتر از گذشته خواهد شد و بانک‌ها و موسسات مالی با دشواری‌ها و نظارت بیشتر و فشار دولتی مواجه خواهند شد.

ایران پیشتر به دلیل تحریمهای ایران در مبادلات مالی خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده و بسیاری از بانک‌ها و موسسات همکاری خود را با ایران قطع کرده‌اند و قرار دادن ایران در لیست سیاه اف.اَی.تی.اف یک اقدام تکمیلی در راستای تحریمهای آمریکا می‌باشد.

احتمال قرار گرفتن ایران در این لیست سیاه سبب شده است تا طی روزهای گذشته قیمت ارزهای خارجی افزایش یافته و قیمت دلار به بالای ۱۴ هزار تومان برسد. پیش بینی میشود با افزودن نام ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی افزایش هر چه بیشتر قیمت ارزهای خارجی را به دنبال داشته باشد.

سازمان از تمامی کشورها درخواست کرده است که به اجرای کامل اقدامات احتیاطی در رابطه با ایران همکاری کنند.

واکنش ایران به تصمیم اف.اَی.تی.اف

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حساب اینستاگرامی خود در واکنش به قرار دادن نام ایران در لیست اف.اَی.تی.اف این اقدام را «رفتار سیاسی و غیرفنی» و «بهانه‌جویی» خواند و آن را دشمنی آمریکا و اسرائیل با مردم ایران عنوان کرد.

همتی ادعا کرد که" چنین وقایعی مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد."