بازی ارتش ترک: عملیات پنجه!

ارتش ترک ویدیویی را به عنوان عملیات پنجه منتشر کرده است که معلوم شده است برگرفته از فیلم یک بازی ویدیویی است

ارتش ترکی عملیات تجاوزکارانه‌ای را در ۲۷ ماه مه، ساعت ۱۱ در منطقه شکیف و نواحی شهید درویش خاکورک انجام داده است. این حملات که با اعزام سرباز توسط چندین هلیکوپتر ادامه یافته است در ترکیه به نام عملیات پنجه مشهور شده است. رسانه‌های جنگ ویژه ارتش ترک از همان ابتدا نقش خود را در این عملیات ایفا کرده و در روز این عملیات سروصدای فراوانی پیرامون آن ایجاد کردند. این رسانه‌ها  با ارائه آمار دروغین تلاش نمودند تا این فیلم را به عنوان صحنه‌های فیلمبرداری شده از عملیاتی واقعی و بسیار گسترده‌تر از آن در ذهن مخاطبان خود جا بیندارند.


اعزام سربازان به سرزمینهایی که از سوی گریلاها مورد استفاده نبود
در ۳۱ ماه مه، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترک با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: ما وارد سنگرهای آنها شده‌ایم، ما سربازان را دقیقا بر سر آنان فرود آوردیم، اما این نظرات منعکس کننده واقعیت نیستند. در شب عملیات سربازان در منطقه ای پیاده شدند که نه دقیقا بر فراز پایگاههای گریلاها، بلکه بخشی از مناطقی بود که از سوی گریلاها مورد استفاده واقع نمی‌شد. 


بازی لو رفت
ارتش ترکیه، به منظور پنهان کردن شکستهای خود در مقابل مبارزات گریلاها دوباره به بازیهای ویدیویی روی آورده است. ارتش ترکیه در مرحله کنونی نیز مانند زمانی که در عفرین دست به حمله زده بود، ویدیوهایی را منتشر نموده و در مطبوعات خود ادعا می‌نماید که این ویدیوها متعلق به عملیات خاکورک هستند. اما این ویدیوها در واقع بخشهایی از بازیهای ویدیویی ARMA ۳ و مدال افتخار هستند. تصاویر مربوط به هلیبرد سربازان نیز برگرفته از دوربین حرارتی در بازیهای ویدیویی هستند که به عنوان عملیات خاکورک به منظور ایجاد این درک در مخاطب مورد استفاده واقع شده‌اند که سربازان و هلیکوپترها هیچ مشکلی در مانور در این عملیات نداشته و گریلاها نیز قادر به هیچگونه مداخله‌ای نبوده‌اند. از سوی  دیگر این ویدیو یک چرخش غیر طبیعی در پروانه‌های هلیکوپتر را نشان می‌دهد که هرگز در یک هلیکوپتر و به هنگام پیاده کردن نیرو مشاهده نمی‌شود.