"باید آزادی اوجالان را هدف اصلی قرار داد"

سربای کوکلو اظهار کرد، حصر را در امرالی تشدید کرده‌اند و به همین سبب فعالیت‌ها علیه حصر بسیار ارزشمند می‌باشند و باید آزادی اوجالان را هدف اصلی قرار داد.

حصر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان همچنان ادامه دارد. از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١ وکلای اوجالان ٩٩٠ بار درخواست ملاقات با موکلشان در زندان فوق امنیتی گروه F جزیره امرالی را به مقامات قضایی تُرک واگذار کرده‌اند. از ٩٩٠ درخواست تنها با ۵ درخواست موافقت شده است. ۵ بار ملاقات وکلا با اوجالان، در فاصله دوم ماه مه تا ٧ آگوست ٢٠١٩ می‌باشند که پس از اعتصاب غذای سراسری در کوردستان، ترکیه و اروپا بوده است که از سوی لیلا گوون رئیس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک آغاز شد و رژیم فاشیست ترکیه را مجبور به عقب‌نشینی کرد. پس از ٧ آگوست ٢٠١٩ یکبار دیگر حصر شدید بر رهبر خلق کورد تحمیل شده و تاکنون ١٠۶ درخواست وکلای اوجالان رد شده‌اند.

دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا و کمیته منع شکنجه (سی‌پی‌تی) مسئولند

سربای کوکلو، عضو کانون وکلای سده (اسرین) و از وکلای عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد با اشاره به سفر رابرت سپانو، رئیس کمیسیون حقوق بشر به ترکیه کشورهای اروپایی را شریک رژیم ترک در تشدید حصر اوجالان دانست و اظهار نمود:"دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا و کمیته منع شکنجه شورای اروپا به فراخوان‌های ما پاسخ نمی‌دهند. فعالیت‌های اعتراضی علیه حصر کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار داده و کمیته منع شکنجه را مجبور می‌کند هیئتی به امرالی اعزام کند. گزارش اخیر سی‌پی‌تی تشدید سیستم حصر امرالی را تأیید کرده است. حصر در امرالی به مرحله خطرناکی رسیده است. به رغم تصمیم‌های دادگاه حقوق بشر و گزارش‌های سی‌پی‌تی اما ترکیه در موضوع حصر امرالی گامی برنداشته است."

دیدار رئیس کمیسیون حقوق بشر از ترکیه

کوکلو در مورد سفر رابرت سپانو به ترکیه می‌گوید:"رئیس کمیسیون حقوق بشر نه تحت عنوان هیئت این سازمان، بلکه سفری شخصی به ترکیه داشت. در این سفر از برخی از سازمان‌ها دیدار کرد. تمامی سازمان‌هایی که او با آنها دیدار کرده سازمان‌هایی مسئله‌دار هستند. این نیز انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشت. سفر رابرت سپانو عملا بهانه‌ی مشروعیت بخشیدن به سیاست‌های آنتی‌دمکراتیک و ضدحقوقی [رژیم ترکیه] را فراهم کرد. نه تنها حقوقدانان در ترکیه، بلکه بسیاری از حقوقدانان اروپایی هم از سفر سپانو انتقاد کردند. اگر سپانو در سفر به ترکیه با نهادها و سازمان‌هایی که دادگاه‌های ترکیه آنان را زیر فشار قرار می‌دهند دیدار کرده و وضعیت حقوق بشر را از آنان جویا می‌شد مطمئنا مورد استقبال افکار عمومی قرار می‌گرفت."

باید آزادی اوجالان هدف اصلی باشد

کوکلو خاطرنشان کرد که پیش از این بارها در مورد وضعیت امرالی به دادگاه حقوق بشر هشدار داده‌اند و افزود:"ما بارها به آنان گفتیم که زندان امرالی یک گوانتاناموی دیگر و یک سیاه‌چاله است. ما بارها هشدار دادیم که اگر رفتارهای کیفی و ضدحقوقی موجود در امرالی از سوی سیستم حقوقی اروپا نادیده گرفته شده و در واقع مورد قبول واقع شود باید منتظر عواقب آن در اروپا باشند. فعالیت‌های اعتراضی علیه حصر بسیار ارزشمند هستند اما هدف اصلی نه شکستن حصر، بلکه بایست آزادی اوجالان باشد."


منبع: MA