"باید آشکارا به حمایت از کردها برخیزیم"

​​​​​​​جنبش «تسلیم نخواهیم شد» که هیاتی را به روژآوا اعزام کرده بود طی بیانیه‌ای اعلام نمود که باید آشکارا به حمایت از کردها پرداخت

دانیل اُبونو، ماتیلدا پانوت به عنوان نمایندگان وابسته به جنبش «تسلیم نخواهیم شد» در مجلس فرانسه و معاون شهرداری گریگنی پاسکال ترودک, طی روزهای ٢٠ تا ٢٣ ژانویه به دیدار از روژآوا پرداخته بودند. اعضای این هیات بعد از بازگشت با انتشار بیانیه‌ای از فرانسه و اروپا خواستند که صورتی رسمی و آشکار از کردها حمایت به عمل آورند. بیانیه‌ی این جنبش تحت عنوان مبارزه‌ی کردها مبارزه‌ی ما است اعلام کردند که به عنوان نمایندگان حزب به دیدار از روژآوا پرداخته‌اند.

 

این جنبش با توجه به مبارزه‌ی کردها علیه گروه‌های تبهکار داعش و جبهه‌النصره  از سال ٢٠١٢ به بعد خاطرنشان ساخته است که داعش در نتیجه‌ی مبارزه‌ی کردها درهم شکسته شده است. در ادامه‌ی این بیانیه با خاطرنشان ساختن اشغال عفرین از سوی دولت ترک آمده است:  در نتیجه‌ی این مبارزه هزاران کرد جان خود را از دست دادند، صدها هزار کرد ناگزیر به کوچ اجباری شدند. این حمله متحد اصلی ما را در منطقه تضعیف کرده است. اما در این راستا نه دولت فرانسه و نه ایالات متحده‌ی آمریکا به منظور آزادسازی عفرین کمکی به کردها ننموده‌ و با این گفته که ترکیه یکی از اعضای ناتو است، اشغال عفرین را نادیده گرفتند.

 

این جنبش با اشاره به افزایش فشار علیه اپوزیسیون ترکیه به عنوان یکی از تبعات اشغال عفرین خاطرنشان می‌سازد: این فرایند بیش از هر چیز بر موتلف ما، یعنی حزب دمکراتیک خلق‌ها تاثیرگذار بوده است. در این بیانیه به اعتصاب غذای لیلا گوون و اهمیت فشارهای بین‌المللی در ارتباط با موضوع لیلا  اشاره شده است. در ادامه‌ی این بیانیه همچنین آمده است: نباید هیچگاه به قطع حمایت از کردها دست زد؛  در روژآوا تجربه‌ای بی نظیر در جریان است. مدل اجتماعی فمنیستی و متکثری در حال تاسیس است که در چارچوب حاکمیت قومیتی نمی‌گنجد. در روژآوا یک مدل صلح پایدار منطقه‌ای ایجاد شده است. از همین‌رو باید صراحتا به کردها کمک کنیم. خصوصا به هنگام مذاکرات بین‌المللی در باره‌ی سوریه باید این کمک‌ها حفظ و تداوم یابند. جنبش در ادامه افزوده است که باید حکومت فرانسه و اتحادیه‌ی اروپا در این راستا اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

 

معاون شهرداری گریگنی پاسکال ترودک نیز با ارزیابی سفر خود به روژآوا اعلام داشت که از سوی مقامات محلی روژآوا مورد استقبال واقع شده و دیدیم که مدارس مختلط و آموزش رایگان ایجاد شده است، قوانین ضد چند همسری تصویب و طرح ایجاد یک دانشگاه آموزشی در دستور کار قرار گرفته است. روژآوا در این بخش از جهان که در میانه‌ی ترکیه و عراق قرار گرفته است مکان بی‌نظیری است. ما در روژآوا تاکید و اهمیت فرهنگ را دیدیم، تاکید بر آزادی و صلح خلق‌ها را دیدیم. درصدد ایجاد یک مرکز فرهنگی در رقه هستند. اقداماتی که در روژآوا در حال انجام می‌باشد برای ما منبع الهام می‌باشد.

منبع: ینی اوزگور پولیتیکا