برخلف میل رژیم، دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تن داد

مجلس ایران در حالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم-سی.اف.تی رأی را پذیرفت که حزب‌الهی‌ها و عناصر بسیج در خیابان‌ منتهی به مجلس شعار "عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز" را سر داده‌اند

مجلس ایران در حالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم-سی.اف.تی رأی را پذیرفت که حزب‌الهی‌ها و عناصر بسیج در خیابان‌ منتهی به مجلس شعار "عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز" را سر داده‌اند

 

نمایندگان مجلس ایران امروز (یکشنبه ۱۵ مهر/ ٧ اکتبر) برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) نشست علنی و غیرعلنی برگزار کردند. گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های لفظی در حین جلسه به دلیل مخالفت شدید محافظه‌کاران تندرو با تصویب مذکور می‌باشد. تندروهای وابسته به سپاه در مجلس پلاکاردهایی با مضمون " به کنوانسیون استثماری رأی نمی‌دهیم" بدست گرفتند.

 

محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به عنوان اولین مخالف تصویب این لایحه مدعی شد که پیروی دولت حسن روحانی از مقررات "گروه ویژه اقدام مالی- FATF" به افزایش قیمت ارز در ایران منجر شده است. یکی دیگر از نمایندگان این طیف حسین نقوی حسینی،‌ با یادآوری سخنان علی خامنه‌ای رهبر رژیم این طرح را "استعماری" خواند. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به مخالفان، با قرائت نامه‌ای از علی‌اصغر حجازی، مدیر بیت خامنه‌ای در رابطه با لایحه‌های گروه ویژه اقدام مالی مدعی شد که خامنه‌ای گفته است:"آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند."

 

از سوی دیگر تصاویر منتشر شده در خارج از ساختمان مجلس تجمع عناصر بسیج را نشان می‌دهد که در پی تصویب لایحه یاد شده شعارهایی در مخالفت با تصمیم مجلس سرداده‌اند.

 

موافقان لایحه مذکور اعلام کرده‌اند که نپیوستن ایران مشکلات جدی را برای این کشور به همراه خواهد داشت. همزمان وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف در مجلس ایران گفته است که " اف‌ای‌تی‌اف ارتباط مستقیم دارد با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی" و " چین و روسیه به ایران گفته‌اند که بدون FATF نمی توانند با ایران کار کنند."

 

خاطرنشان می‌شود که در صورت سر باز زدن ایران از عمل به توصیه‌های FATF، بازگشت تحریم‌های این نهاد را در پی‌ خواهد داشت. تحریم‌های ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی سرمایه‌گذاری در این کشور، معامله‌های تجاری، قراردادهای انتقال پول و امکان همکاری ویژه برای بانک‌های ایران را دشوارتر می‌کند.