برگزاری کنفرانسی در پارلمان دانمارک در ارتباط با رهبر خلق کرد

در پارلمان دانمارک کنفرانسی در ارتباط با انزوا و حصر اوجالان برگزار گردید. در این کنفرانس از آزادی اوجالان حمایت شد، از اعتصاب کنندگان غذا پشتیبانی به عمل آمده و در نهایت خاستار خارج شدن پ.ک.ک از لیست ترور شدند

در پارلمان دانمارک کنفرانسی در ارتباط با انزوا و حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان برگزار گردید، در میان یکصد شرکت کننده‌ی این کنفرانس، دانمارکی‌ها بیشترین شرکت کنندگان این کنفرانس بودند. نمایندگانی از احزاب حاکم و اپوزیسیون در این کنفرانس شرکت داشتند. در این کنفرانس موضوعات مرتبط به آزادی اوجالان، حمایت از اعتصاب کنندگان و خارج کردن حزب کارگران کردستان از لیست ترور مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گفت.

 

این کنفرانس از سوی گلوبال سنیور، پلاتفرم کُرد و کمیته‌ی هلسینکی برگزار گردید و ویلو سیگوردسن مدیریت آن را عهده دار بود.

 

کردها ما را تنها نگذاشتند

مایکل آستروپ ژنسن رئیس انجمن شورای نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در دانمارک، در این کنفرانس سخنرانی کرده و اعلام داشت که: کردها، دوستان ما در جنگ با داعش ما را تنها نگذاشتند. برای حفاظت از کردها امیدوارم ما به راه‌حلی دست یابیم. مباید کردها را تنها گذاشت، زیرا هر دوی ما در یک جبهه قرار داریم. پِر بو به نمایندگی از گلوبال سنیور نیز در این کنفرانس اظهار داشت که: ترامپ با اعلام خبر خروج ما را متحیر نمود، آمریکایی‌ها، مسئولان پنتاگون، بسیاری از کارشناسان و مسئولان حکومت آمریکا به مخالفت با ترامپ پرداختند. وزیر دفاع دانمارک نیز به مخالفت با این موضع برآمده و اعلام نمود که داعش هنوز نیز در سوریه خاتمه نپذیرفته است و باید همراه با کردها، جنگ علیه داعش ادامه یابد.

 

اردوغان از حقوق بشر  بسیار دور است

کارل اریک فورسکو از کمیته‌ی هلسینکی اعلام کرد: ترکیه در سوریه، در خارج از کشور، در ترکیه حقوق بشر را نقض کرده و در مخالفت و نقض حقوق کردها از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند. فورسکو با اشاره به عفرین و سور [ آمد] اعلام کرد: اوجالان رهبری همانند ماندلا است که می‌تواند جنگ را خاتمه بخشد. اوجالان نه تنها در ترکیه بر کردها تاثیر گذار است، بر کردهای دیگر کشورها نیز تاثیر گذار است. خروج آمریکا به طور پیش‌بینی ناشده از روژآوا راه را بر جنگ هموار میسازد. ترکیه‌ی اردوغان در مسیر بعیدی از دمکراسی و حقوق بشر برخوردار است.

 

لازم است اوجالان مجددا نقش خود را ایفا کند

ریمر هیدر نویسنده و مترجم آلمانی از کمیته‌ی آزادی برای اوجالان نیز خاطرنشان ساخت که اوجالان چندین سال و در چندین برهه اعلام آتش بس نموده است. اما دولت ترک، اروپاییان را نسبت به ایزوله کردن اوجالان قانع کرده است. ریمر در ادامه گفت: حصر و انزوای اوجالان به معنای جنگ‌طلبی است. از سوی دیگر، بر رهبران کرد و از جمله صلاح‌الدین دمیرتاش فشار وارد می‌شود. متعاقب از میان رفتن مرحله‌ی راه‌حل، جنگ بیش از پیش دشوارتر و سخت‌تر شده است. از همین‌رو با پیشاهنگی لیلا گوون اعتصاب غذاهای فراوانی سازماندهی شده‌اند. برای خاتمه دادن به جنگ، لازم است اوجالان مجددا نقش خود را ایفا نماید. مسئولان کمیته‌ی منع شکنجه، در این رابطه بسیار منفعل عمل می‌کنند. لازم است اوجالان بتواند با خانواده‌ی خود به دیدار بپردازد. حق مکالمه‌ی تلفنی داشته باشد، نامه‌نگاری نماید، امکان پاسخ دادن به نامه‌ها را داشته باشد. انفعال اروپا در این رابطه همه‌ی ما را متحیر کرده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر هیچگاه برای اوجالان یک کارزار سیاسی برگزار نکرده است. در حالی‌که او یک محکوم سیاسی است. لازم است از اعتصاب کنندگان حمایت به عمل آمده و به منظور رفع حصر اوجالان، به حمایت از این کارزارها پرداخته شود.

 

باید در مقابل اردوغان ایستاد

الا سانبک نماینده‌ی حزب آلترناتثف در پارلمان دانمارک نیز اعلام کرد: من از مبارزه‌ی کردها حمایت می‌کنم.  من درک نمی‌کنم که چگونه در ترکیه به اردوغان رای می‌دهند. باید از انتخاب مجدد اردوغان ممانعت به عمل آید. تئو ماگنوسن عضو کمیسیون پیشگیری از شکنجه نیز گفت: لازم است در قطعنامه‌ی این کنفرانس نام اوجالان ذکر گردد. لازم است زندانیان سیاسی و اوجالان آزاد شوند. در همان حال، حزب کارگران کردستان از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود.

 

مایکل آستروپ جانسن رئیس انجمن شورای نمایندگان دانمارک در اتحادیه‌ی اروپا نیز در این رابطه اظهار داشت که: به منظور بهبود وضعیت کردها در ترکیه و شمال سوریه اروپا از امکانات فراوانی برخوردار است. ترکیه از وضعیت خوبی برخوردار نیست. اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند اقدامات فراوانی را انجام دهد. با خروج آمریکا چه می‌توان کرد؟ من نمیدانم؛ نمی‌توان تصور کرد که ترامپ چه خواهد کرد؟ آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم فشار بر اردوغان است.

 

هولگه نیلسن نماینده‌ی حزب خلق سوسیالیست نیز اظهار داشت: در جنگ با داعش ما دستاوردی نداشتیم، کردها از آن سود بردند. آمریکایی‌ها صرفا به پشتیبانی هوایی بسنده کرد. کردها نه تنها جنگجویانی خوب هستند، بلکه متحدانی مایه‌ی اطمینان و اتکا نیز هستند. نیلسن در ادامه اظهار داشت: اردوغان درصدد جنگ علیه کردها و نه داعش برآمده است. کردها از سوی متحدان اروپاییشان تنها گذاشته شده‌اند. لازم است ما تلاش نماییم کردها از این وضعیت دشوار رهایی یابند. لازم است مرحله‌ای از دیدارهای سیاسی مجددا شروع و کردها بخشی از این گفت‌وگوها باشند.

 

لازم است بر ترکیه فشار وارد آید

نیلسن با خاطرنشان ساختن وضعیت اقتصادی ترکیه گفت:  ترکیه را می‌توان در بعد اقتصادی تحت فشار قرار داده و در مقابل از این کشور امتیاز سیاسی گرفت و همزمان محبوبیت اردوغان را تقلیل داد. اپوزیسیون می‌تواند بیش از این قدرت گیرد.  ژنسن در ادامه خاطر نشان ساخت که قرار داشتن پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی مهم نیست، بلکه آنچه که اهمیت دارد حقوق خلق کرد است که باید در ترکیه به رسمیت شناخته شود. از همین‌رو لازم است که کردها واجد یک اتونومی یا فدراسیون باشند. پیمان سِوِر بیعدالتی بزرگی تاریخی است که علیه کردها انجام شده است. لازم ست کردها نیز یکپارچه شده و با یکدیگر باشند. از نظر من لازم است که حزب کارگران کردستان از لیست ترور نیز خارج شود.

 

قطعنامه نهایی کنفرانس پارلمان دانمارک

در قطعنامه‌ی نهایی این کنفرانس آمده است: ما نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در ترکیه بسیار نگران هستیم. ما اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را با پیشاهنگی لیلا گوون رصد کرده و از دولت ترکیه می‌خواهیم که شهرداران و نمایندگان پارلمان را آزاد نماید. زندان سزاوار جایگاه آنها نیست.ما از سیاستمداران دانمارک می‌خواهیم که در ارتباطات خود با دولت ترکیه، وضعیت زندانیان سیاسی را رصد کرده و در این راستا از دولت ترکیه بخواهند نسبت به آزادی این زندانیان اقدامات لازم را در پیش گیرد.