گروه‌های مسیحی میانجی صلح: ٨۵ شهروند در حملات دولت ترکیه به قتل رسیده‌اند

گروه‌های مسیحی میانجی صلح با رد ادعاهای کنسولگری ترک در هولیر اعلام کرد که آمارهای آنان نشان می‌دهند از سال ٢٠١۵ به این سو حداقل ٨۵ شهروند اقلیم کوردستان در حمله‌های ارتش ترکیه به شهادت رسیده‌اند و ٩۵ شهروند هم زخمی شده‌اند.

گروه‌های مسیحی میانجی صلح (Christian Peacemaker Teams) در کوردستان در بیانیه‌ای رسمی به سخنان کنسولگری ترکیه در هوپیر واکنش نشان داد. هاکان کاراچای گماشته ترکیه در کنسولگری رژیم در شهر هولیر ادعا کرده بود که در حملات ترکیه به هیچ شهروندی آسیب نرسیده است. سی‌پی‌تی در بیانیه خود اعلام کرد که در شش ماه گذشته حداقل ١۵ غیرنظامی در حملات ترکیه به شهادت رسیده‌اند.

بیانیه‌ای گروه‌های مسیحی میانجی صلح از سوی کامران ملاعثمان قرائت شد.

در بیانیه آمده است که Christian Peacemaker Teams از سال ٢٠٠٧ به عنوان یک سازمان بین‌المللی در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند.

سی‌پی‌تی با رد ادعای کنسولگری ترکیه در هولیر اعلام کرده است: عملیاتی که ارتش ترکیه از ١۵ ژوئن به عنوان پنجه کاپلان در باشور کوردستان آغاز کرده است تاکنون به مرگ ٧ غیرنظامی انجامیده است. همچنین مزارع و باغ‌های روستائیان در حمله‌های ترکیه به آتش کشیده‌ شده‌اند و زیان فراوانی به روستاها وارد شده است.

بیانیه سی‌پی‌تی در ادامه به شرح زیان‌های جانی حملات ترکیه به باشور کوردستان پرداخته است:

"روز ١٧ ژوئن ٢٠٢٠ در حمله هوایی هواپیماهای ترکیه به منطقه سیدکان یک شهروند به نام عباس مغدید (٣٠ ساله) به شهادت رسید.

روز ١٩ ژوئن ٢٠٢٠ در حمله هوایی ارتش ترکیه ۵ غیرنظامی در دره بالنده در نزدیکی شلادزه به شهادت رسیدند. اسامی چهار نفر از جانباختگان به این شرح است؛ مخلص آدم، آزاد مهدی، دیمان عمر و امین صالح.

روز ٢۵ ژوئن ٢٠٢٠ در حمله ارتش ترکیه به تفرجگاه کونه‌ماسی در منطقه شارباژیر استان سلیمانی یک زن به نام پیمان طالب (٣١ ساله) یک پای خود را از دست داد و پای دیگر وی نیز دچار شکستگی شد. همچنین هر دو دست وی سوخته شدند. همسر پیمان به نام کیوان کاوه (٣٠ ساله)، دختر ٧ ساله و پسر ۵ ساله آنان زخمی شدند.

١٠ ژوئن ٢٠٢٠ ارتش ترکیه ٢۶ بار روستای افلا از توابع شهرک باتوفا در زاخو را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد و روستائیان را مجبور به ترکیه خانه و مزارع خود کرد.

روز ١١ ژوئن ٢٠٢٠ ارتش ترکیه روستای بادیان از توابع دهوک را هدف قرار داد و ٧ بار این روستا را خمپاره‌باران کرد. در نتیجه ١٠ باب از منازل روستائیان تخریب شدند و زیان فراوانی به مزارع و باغات و خانه‌های مردم وارد گردید.

در نتیجه حملات هواپیماهای جنگنده و توپخانه‌های ارتش ترکیه به باشور کوردستان از آگوست ٢٠١۵ تاکنون ٨۵ غیرنظامی به شهادت رسیده‌ و ٩۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. از ٨۵ شهروندی که در حملات ترکیه به شهادت رسیده‌اند ١۵ تن آنان در شش ماه گذشته جانباخته‌اند.

حملات دولت ترکیه به منطقه با ایجاد رعب و وحشت میان روستائیان باعث تخلیه ده‌ها روستا شده است.

ما به عنوان واحدهای سی‌پی‌تی در کوردستان از حکومت ترکیه می‌خواهیم که به حق زندگی غیرنظامیان احترام گذاشته و به حملات نظامی خود پایان دهد."