به نام حقوق بشر به کام ضدیت با کورد! | یادداشت

جنگ روانی و ویژه جمهوری اسلامی ایران علیه خلق کورد و جنبش ملی کورد در روژهلات کوردستان با اهداف چندگانه خود ابعادی وسیع به خود گرفته است.

◼️ اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاه‌نمایی جنبش ملی کورد و اختلاف و شبهه افکنی علیه خلق کورد و جنبش آزادیخواهی خلق کوردستان با رویکردهای مختلف ابعاد وسیعی به خود گرفته است. دولت-ملت مدرن ایران که از ابتدای تاسیس این کشور در زمان رضا شاه پهلوی سعی کرده است همانند همتای خود در ترکیه به تحمیل هویت، زبان و فرهنگ ایرانی بر خلق کورد دست بزند، در راستای سیاستهای ضد کوردی خود با راه اندازی مجموعه وبسایتهایی تحت عناوین دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران، اکام نیوز، بولتن نیوز و ... تلاش می‌کند تا همزمان با شبهه افکنی در میان خلق نستوه کورد و مبارزان و خانواده‌های کورد، سیاستهای خود را بر اساس «تفرقه بینداز و حکومت کن»، به پیش ببرد. هر یک از این وب‌سایتها که در اصل نماینده میز وزارت اطلاعات علیه احزاب کوردی به شمار می‌روند با در پیش گرفتن سیاستهای واحد و همزمان مختلف، تلاش می‌کنند مسئله کورد در روژهلات کوردستان را سیاه‌نمایی کرده و با انتشار اخبار کذب و شایعات روحیه مبارزان و خلق کورد را تضعیف کرده و همزمان به شکاف در میان احزاب و گروه‌های کورد دست زده و در صورت امکان زمینه‌های تقابل در میان این گروه‌ها را نیز فراهم نمایند.

دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران عنوان وبسایتی خبری-تحلیلی است که با مدیریت مستقیم وزارت اطلاعات، میز پژاک اداره می‌شود. بنابه گزارش‌های بدست آمده توسط مرکز خبری فرات نیوز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با مرکزیت اورمیه، در راستای مبارزه با جنبش آزادیخواهی خلق کورد در کوردستان و تحریف افکار عمومی و فعالان حقوق بشری در روژهلات کوردستان، مرکزی را تحت عنوان دیدبان حقوق بشر کوردستان ایجاد کرده است. این سازمان با مدیریت تیمی که مسئول پژاک وزارت اطلاعات است تلاش دارد تا  همزمان اهداف مختلفی را در راستای ضدیت با خلق کورد مدیریت نماید.

جنگ ویژه روانی علیه خانواده‌هایی که اعضایشان در میان صفوف پژاک هستند از اهداف مهم این وبسایت دولتی است که خود را تحت عنوان سازمان غیر دولتی جا زده است. این مرکز وابسته به اداره اطلاعات با تحت فشار قرار دادن خانواده‌های گریلاها، سعی می‌کند با مصاحبه با خانواده‌های گریلا و کسب اخبار از موقعیت مکانی و کشف دایره دوستان و وابستگی‌های گریلا، هم به کشف حلقه دوستان و روابط این نیروها دست یافته و از سوی دیگر با فشار، اعضای خانواده‌ها را نسبت به شکایت و پیگیری آن در مجامع حقوق بشری وادارد.

متعاقب آنکه مسئله نقض حقوق بشر در روژهلات کوردستان از سوی فعالان مدنی و جبش آزادیخواهی خلق و سازمانهای مدنی گسترش یافته است  بخشی از این تیم با پوشش یک نهاد حقوق بشری سال گذشته در مارس ٢٠١٩ به منظور تشدید اقدامات خود علیه جنبش ملی کورد در روژهلات کوردستان توانسته‌اند عازم ژنو گشته و با پخش بروشورهایی در راستای سیاه‌نمایی پژاک به اقدامات تبلیغاتی دست بزنند. همچنین در شهریور ماه سال گذشته، این سازمان طی اقدامی مشترک با سازمان میت ترکیه اعضای پنج خانواده از روژهلات کوردستان را جهت اعتراض و شکایت از حزب دمکراتیک خلق‌ها به آمد انتقال دادند.

هر چند این سازمان خود را یک سازمان جامعه مدنی قلمداد می‌کند، اما در وابسته بودن آن به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هیچ شکی نبوده و مدیریت آن نیز بر عهده میز ضد پژاک در اداره اطلاعات قرار دارد. بنابه گزارش‌های بدست آمده، تیم اداره کننده این سازمان از ارتباط مستقیم با سازمان میت ترکیه برخوردار بوده و ضمن هماهنگی و شناسایی افراد فعال در جنبش آزادیخواهی خلق کورد، از تجربیات این کشور در جنگ ویژه روانی علیه جنبش آزادیخواهی خلق کورد استفاده می‌کند.◻️