بهانه شش ماه ممنوعیت ملاقات اوجالان چیست؟

آشكار شد بهانه رژیم ترکیه برای ممنوعیت شش ماهه ملاقات وکلای عبدالله اوجالان، نوشتن کتاب "نقشه‌ی راه" بوده است.

چند روز پس از اعلام ممنوعیت ۶ ماهه ملاقات وکلای عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و سه زندانی محبوس دیگر در جزیره امرالی به نام‌های عمر خیری کونار، ویسی آکتاش و هامیلی یلدرم، اکنون بهانه رژیم ترک برای این تصمیم آشکار شده است.

شعبه دوم دادگاه جزایی بورسا روز ٢٣ سپتامبر طی حکمی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و سه زندانی سیاسی دیگر جزیره امرالی را برای شش ماه از ملاقات با وکلایشان محروم کرد.

اکنون اشكار شده است که این تصمیم طبق ماده ۵٩ قانون شماره ۵٢٧۵ به درخواست دادستانی جمهوری تُرک در شهر بورسا گرفته شده است. بهانه هم احکام حبس انفرادی است که علیه عبدالله اوجالان و سه زندانی سیاسی دیگر در فاصله سال‌های ٢٠٠۵ -٢٠٠٩ صادر شده بود. همچنین تصمیم هیئت انضباطی حقوق بشر در مورد کتاب "نقشه راه" ١۵۶ صفحه‌ای که سال ٢٠٠٩ از سوی رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان برای دادگاه حقوق بشر اروپا ارسال گردید، بهانه نشان داده شده است.

تصمیم اخیر ممنوعیت ملاقات از ٢٠ ژوئیه ٢٠١۶ آغاز و تا کنون ۵ بار تمدید شده است.

وکلای اوجالان روز ٢٢ مه ٢٠١٩، ١٢-١٨ ژوئن ٢٠١٩ و ٧ آگوست ٢٠١٩ در نتیجه اعتصاب غذای هزاران زندانی سیاسی در کوردستان، ترکیه و خارج از میهن موفق شدند با موکلانشان در زندان فوق امنیتی گروه F جزیره امرالی ملاقات کنند.

از ٧ آگوست ٢٠١٩ تاکنون، ١٠٧ درخواست ملاقات وکلای اوجالان توسط دادستانی ترکیه رد شده است.