بودجه‌ی پیشنهادی سال ۹۸ و نشانه‌های بحران

​​​​​​​سه‌شنبه ۴ دیماه لایحه بودجه ۱۳۹۸ در حالی از سوی حسن روحانی به مجلس ارائه شد که جو مجلس به دلیل اعتراضات نمایندگان خوزستان در ارتباط با مساله‌ی آب ملتهب بود

روز گذشته لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده توسط حسن روحانی به مجلس ارائه شد. این بودجه که با اعمال نظر آیت‌.ا... خامنه‌ای و متناسب با شرایط تحریم ایران تنظیم شده است تغییرات فراوانی را نسبت به بودجه‌ی سال گذشته داشته و انتقادات بسیاری از نمایندگان و ناظران را به دلیل  عدم تناسب با واقعیت‌های اقتصادی و چشم‌انداز سیاسی به دنبال داشته است. بخشی از این انتقادات در ارتباط با کاهش بودجه نیروهای مسلح ایران است. در لایجه‌ی پیشنهادی بودجه‌ی سال آتی ایران بودجه ارتش حدود یک هزار میلیارد تومان کاهش و ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. در همین حال بودجه‌ی پیش بینی شده برای سپاه پاسدارا ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. بودجه‌ی وزارت اطلاعات که در سال ۹۷ حدود ۴۴٫۵هزار میلیارد تومان بود امسال با افزایش مواجه و  ۵۸٫۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. از سوی دیگر اعتبار نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه نیز از ۱۲۹ میلیارد تومان به ۸۸ میلیارد تومان کاهش یافته است.

 

اما در بودجه‌ی سال آینده پیش بینی شده است که نرخ گازوییل ۲۰ درصد و نرخ آب آشامیدنی ۳۳ درصد افزایش یافته و حقوق کارمندان دولت تیز ۲۰ درصد افزایش یابد. این افزایش ۲۰ درصدی در حالی عنوان شده است که محمد دامادی از نمایندگان مجلس و منتقد لایحه بودجه‌ی سال آتی عنوان کرد که با اذعان به  ناتوانی کشور از تولید یک بسته پوشک بچه ، همه از وضعیت اقتصادی معلمان و کارگران کشور خبردارند اما دولت  در راستای حل مشکلات این دو دسته اقدامی انجام نمی‌دهد.

 

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی ایران نیز طی شرکت در برنامه‌ای تلویزیونی با  ارائه‌ی جزئیات بیشتر در ارتباط با بودجه‌ی سال آینده‌ی ایران گفت: بودجه‌ی سال آینده ایران برمبنای صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و بر مبنای هر بشکه ۵۵ دلار برآورد شده است. این برآورد در حالی است که قیمت فروش نفت در بازارهای کنونی کمتر از ۴۵ دلار اعلام شده است. از همین رو ناظران این بودجه را غیر منطبق با واقعیت‌های اقتصادی-سیاسی ایران ارزیابی و تحقق بخشی از درآمدهای پیش بینی شده در آن را غیر عملی ارزیابی می‌کنند. امری که می‌تواند در سال آینده به وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی ایران منجر گردد. در همین رابطه رئیس فراکسیون جوانان مجلس اظهار داشت که ‏شواهد نشان می‌دهد لایحه بودجه‌ی سال ۹۸ از انطباق مکفی با شرایط جدید اقتصادی كشور برخوردار نبوده و بیم دارم دولت در سال آینده به جای بخش تولید، دستگاههای چاپ اسکناس بانک مرکزی را رونق دهد

 

در همین حال روحانی در موضع‌گیری نسبت به منتقدان لایحه اظهار داشت: تحریم بر زندگی مردم بی تاثیر نیست اما آمریکا قطعا شکست می خورد و با همراهی مجلس، حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب، بر مشکلات غلبه می کنیم. طبق آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا نقطه نظرات خود را به کمیسیون‌های تخصصی پارلمان درباره بودجه سال ۹۸ ارائه کنند. پس از پیشنهادات نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه نیز ۱۵ روز فرصت دارد این لایحه را بررسی کند البته این زمان کمیسیون تا ۱۵ روز دیگر قابل تمدید است. پس از بررسی کمیسیون تلفیق بودجه نیز نمایندگان ۱۰ روز فرصت خواهند داشت تا نظرات خود را در این زمینه به مجلس ارائه کنند.