بیانیه دیرهنگام اتحادیه اروپا در مورد سرکوب وحشیانه مردم ایران

در حالی که ایرانیان و جامعه جهانی از نوع برخورد حکومت ایران در قبال معترضان همچنان در بهت فرو رفته‌اند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژوزف بورل در اقدامی دیرهنگام اقدامات رژیم ایران را محکوم کرد.

ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با انتشار بیانیه‌ای دیر هنگام نسبت به وقایع اخیر ایران واکنش و خشونت گسترده و بی‌پروای حکومت جمهوری اسلامی ایران در برابر معترضان را غیرقابل قبول توصیف کرد. بورل که به تازگی به جای فدریکا موگرینی سکانداری سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برعهده گرفته است در این بیانیه اظهار داشته است که شواهد روز افزون نشان می‌دهند که به رغم درخواستهای مکرر به خویشتنداری، پاسخهای نامتناسب نیروهای امنیتی ایران به اعتراض‌های اخیر منجر به  شمار بالایی کشته و مجروح شده است.

در بخش دیگری از بیانیه بورل با اشاره به قطعی کامل اینترنت در جریان اعتراضات و روزهای بعد از آن، از این اقدام ایران به عنوان قض صریح آزادی بیان و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات نام برده شده است. بورل در این بیانیه خواستار آزادی تمام افراد بازداشت‌ شده‌ و پاسخگویی افرادی شده است که در این کشتارها نقش داشته‌اند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است که  اتحادیه اروپا تمام موضوعات نگران‌کننده از جمله موضوع حقوق بشر را در گفت‌وگوهای دوجانبه خود با ایران مورد توجه قرار داده و خواهد داد و از مقام‌های حکومت ایران می‌خواهد که به مقررات بین‌المللی و خصوصا میثاق حقوق مدنی و بین‌المللی پایبند باشند.

به نظر می‌رسد با کنار رفتن فدریکا موگرینی، جوزف بورل سیاستهای کارآمدتر و صریحتری را در قبال ایران در پیش بگیرد.