بیانیه مبهم بارزانی در مورد کرکوک و سکوت درباره مناطق دیگر

درست در روزی که انتقام زنان ایزدی شنگال در رقا از داعش گرفته شد، شنگال بار دیگر توسط حزب دمکرات کردستان اینبار به حشد شعبی فروخته شد. پیشمرگان اقلیم کردستان نه تنها از مناطق تحت اختیار خود در شنگال بلکه از همه مناطق کردستانی مورد مناقشه عقب‌نشینی کردند...

درست در روزی که انتقام زنان ایزدی شنگال در رقا از داعش گرفته شد، شنگال بار دیگر توسط حزب دمکرات کردستان اینبار به حشد شعبی فروخته شد. پیشمرگان اقلیم کردستان نه تنها از مناطق تحت اختیار خود در شنگال بلکه از همه مناطق کردستانی مورد مناقشه عقب‌نشینی کردند و موجی از یأس و نا امیدی در میان کردها به وجود آوردند.

 

کردها در سه سال گذشته به قیمت خون هزاران شهید موفق شدند مناطق کردستانی مورد مناقشه که به اشغال داعش درآمده بود را تحت کنترل درآورند. اما دو حزب اصلی اقلیم کردستان در طول ۴٨ ساعت همه این مناطق را بدون مقاومت به نیروهای عراقی حشد شعبی واگذار کردند. سران حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان یکدیگر را به توطئه متهم می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد که هر دو در کودتا علیه خلق سهیم هستند.

 

ایران و ترکیه در کنار حکومت مرکزی عراق نقش مستقیم در این قضایا دارند. محافل ملی‌گرا و رسانەهای دولتی در این كشورها خبر پیشروی نیروهای عراقی در کردستان را با عبارات تحقیر آمیز علیه کردها مخابره کردە و رفراندوم اقلیم کردستان را به سخره گرفتەاند.

 

مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان که از دو سال پیش بطور غیر قانونی در سمت ریاست اقلیم باقی مانده است دیروز در بیانیەای مبهم اعلام کرد آنچه در کرکوک رخ داد، نتیجه تصمیمات یکجانبه برخی افراد در درون یک جریان سیاسی کردستان بود. او هیچ اشارەهای به عقب‌نشینی نیروهای حزبش در مناطق دیگر و واگذاری آنها به حشد شعبی نکرده و به سئولات موجود در افکار عمومی پاسخ نداده است.

 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم دیروز طی یک سخنرانی گفت همه پرسی استقلال اقلیم کردستان به تاریخ پیوست. او از سران اقلیم کردستان خواست تا حاکمیت قانون اساسی عراق را بپذیرند.