بیانیه نشست شورای رهبری کنگره ملی کردستان

​​​​​​​کنگره ملی کردستان طی بیانیه‌ای مکتوب نتایج نشست سیاسی شورای رهبری این کنگره را اعلام نمود

شورای رهبری کنگره ملی کردستان در ٢١ آوریل/ ١ اردیبهشت در مرکز خود در بروکسل نشست عادی خود را برگزار کرد. کنگره ملی کردستان در ارتباط با این نشست بیانیه‌ای را منتشر کرد. در نتایج نشست این کنگره آمده است که در این نشست در ابتدا وضعیت سیاسی، رویدادهای کردستان و جهان مورد ارزیابی و تحلیل واقع شده است.

 

سال جدید و پیروزیهای بزرگ

ما سال جدید را با سه پیروزی بزرگ آغاز کردیم، سال جدید با نوروز آغاز می‌گردد. شادباشها و مراسمهای نوروز امسال با مشارکت پر جوش و خروش همراه بودند. مشارکت به نسبت سالهای گذشته  بیشتر بوده و پیامهای شادباش نوروز از تمامی مناطق کردستان و جهان اعلام شدند. همزمان با نوروز، داعش به تمامی درهم شکست و تمامی مناطق از دست نیروهای داعش رهایی یافتند. این پیروزی نه تنها یک پیروزی آشکار بود، بلکه یک پیروزی سیاسی و دیپلماتیک نیز محسوب می‌شد. این پیروزی، یک پیروزی بزرگ و تاریخی محسوب می‌شود. از سوی دیگر در جریان انتخابات محلی ترکیه، حزب دمکراتیک خلق‌ها در  در کردستان به پیروزی دست یافت و در شهرهای بزرگ ترکیه نیز به ائتلاف فاشیستی ا.ک.پ/ م.ه.پ پایان داده شد. این پیروزی نیز به نوبه خود پیروزی بزرگی محسوب می‌گردد. این پیروزی را به رهبران، انتخاب شدگان، اعضا و طرفداران حزب دمکراتیک خلقها تبریک می‌گوییم.

 

مقابله با تجاوزکاری دولت ترک نیازمند مقاومتی بزرگ است

در وضعیت کنونی اردوغان و اعضای ائتلافی جنگ‌طلب آن همچنان در مسند حکومت هستند، اما در این انتخابات متمحل ضربات نیز شدند. با این وجود اقتصاد ترکیه به طور روزافزونی به سوی وخامت به پیش می‌رود. در سطح جهانی نیز حکومت اردوغان با محدودیتهای سنگینی مواجه شده است. این مشکلات و آشفتگیهای فراوان نشات گرفته از سیاست دولت ترک در مقابل خلق کرد و جنگ کردستان هستند. اردوغان و همقطاران او، خلق ما و نیروهای آزادیخواه را مسئول چنین وضعیتی قلمداد می‌کنند. از همین رو احتمال ازدیاد حملات بیشتر آنان می‌رود. این امر نیز بدین معناست که وضعیت کنونی هر چه بیشتر تعمیق یابد، نابسامانی و جنگ نیز تداوم یابد. دولت اشغالگر ترک با این سیاست ضد خلقی و ضد انقلابی ما،  جنگ را در شمال، غرب و جنوب کردستان تداوم می‌بخشد. همچنین در سطح بین‌المللی نیز دولت ترک تمامی کارتهای خود را علیه ما به کار می‌بندد. از همین رو هیچ فردی نباید به گونه دیگری اندیشیده و نسبت به بهبود وضعیت امیدوار باشد. بر اساس وضعیت کنونی لازم است که تمامی نیروهای کردستان و خلق ما، به مبارزه و مقاومتی عظیم دست زنند. لازم است این نکته درک گردد که [دولت ترک] از نیروی فراوانی برخوردار نیست. در ابعاد نظامی، اقتصادی در سطح بین‌المللی،  این دولت با مشکلات عظیمی مواجه می‌باشد. در مقابله با این حمله تجاوزکارانه دولت ترک، مقاومت بزرگ و بی‌نظیری لازم است. غیر از این چاره‌ای نیست. ما هر چقدر مقاومت کنیم، هر چقدر حملات آنها را در هم شکنیم، به همان اندازه به آزادی، صلح و دست‌یابی به راه حل نزدیکتر خواهیم بود. از چنین امکان و پتانسیلی برخودار بوده و براین باوریم که به پیروزی دست خواهیم یافت.

 

درخواست مشارکت از خلق کرد برای پایان دادن به انزوای اوجالان

اکنون یکی از مسائل مهم که در دستور کار روز قرار دارد، اعصابهای غذا است. به منظور رساندن پیام آزادی آقای اوجالان به تمامی جهان لازم است که مقاومت اعتصاب غذا گسترش یافته و مرحله پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان با پیروزی به نتیجه دست یابد. به منظور پایان دادن به انزوای آقای اوجالان، اعتصاب غذاهایی که با پیشاهنگی لیلا گوون آغاز گردید و اکنون با مشارکت بیش از ٧ هزار نفر ادامه دارد، از تمامی اعتصاب کنندگان با احترام یاد کرده و اعلام می داریم تا آخرین لحظه همراه و همگام با مطالبات اعتصاب کنندگان هستیم. اوجالان با اندیشه‌های خود، در تمامی طول زندگی خود برای آزادی خلق‌های کردستان و بشریت تلاش کرده و تلاشهایش را همچنان ادامه می‌بخشد. مبارزه برای آزادی آقای اوجالان نیز برای تمامی ما جزو بنیادی‌ترین معیارها محسوب می‌گردد. بر این اساس از تمامی آحاد خلقمان می‌خواهیم که به منظور درهم شکستن انزوا و دستیابی به آزادی آقای اوجالان این مبارزه هر چه بیشتر اعتلا یابد.

 

وضعیت روژآوای کردستان

 در روژآوای کردستان و سوریه جنگ و نا آرامی همچنان تداوم دارد. داعش درهم شکسته شده است. اکنون داعش زمین و قلمروی در اختیار ندارد. اما همچنان به عنوان نیرویی تروریست حضور دارد. اشغالگری دولت ترک در عفرین و شهبا ادامه دارد. اپوزیسیون سوری تضعیف گشته و رو به سوی آینده‌ای نامشخص دارد. رژیم سوریه، حاکمیت خود را بر بخش بزرگی از خاک سوریه مجدا اعمال کرده است. نیروهای بین‌المللی تا به کنون نیز در سوریه حضور دارند. برخی از این نیروها دارای برنامه هستند، اما برنامه برخی از این نیروها همچنان نامشخص است. بر مبنای چنین وضعیتی لازم است مدیریت شمال و شرق سوریه، هم خود را بیش از پیش تقویت کرده و هم دیپلماسی چند وجهی را در پیش گیرد. هدف بر این مبناست که در راه تاسیس سوریه جدید، کردها و عناصر متشکله شمال و شرق سوریه به موقعیتی خودگردان دست یافته و سوریه به کشوری دمکراتیک تبدیل گردد. هدف اصلی دیگر نیز از میان برداشتن اشغالگری دولت ترک در زودترین فرصت ممکن و آزادی مناطق اشغال شده می‌باشد.

 

مدتی است که کمیته کنگره ملی روژآوا، به منظور نزدیک نمودن تمامی احزاب و سازمانهای کردستانی به همدیگر، با تمامی این گروهها دیدار کرده و دیالوگی داخلی را شروع کرده است. هدف اینست که دست‌یابی به راه حلی کردی، تحت عنوان کرد به کانون تصمیم‌گیری تبدیل شود. در این رابطه تلاشهای مداومی انجام گرفته و در حال پیشرفت بوده و پیشرفتهایی نیز تحقق پیوسته است. طبق مطالبات و خواسته‌های کنگره ملی کردستان، روژاوای خودگران تصمیم گرفته است که در صورتیکه حتی شورای میهنی کردستان سوریه از مجوز نیز برخوردار نباشند، دفاتر این احزاب گشوده شوند. به عنوان مرکز کنگره ملی کردستان، در اول ماه مه بر آن شدیم تا هیاتی را به روژآوا اعزام نماییم. هیاتی از کنگره ملی کردستان عازم جنوب کردستان شده و از آنجا قصد عزیمت روژآوا را داشت. متاسفانه به رغم تمامی تلاشها حکومت اقلیم کردستان و مدیریت حزب دمکرات کردستان-پ.د.ک اجازه عزیمت این هیات را از طریق دروازه سمیلکا به روژآوا ندادند. راه دیگری نیز موجود نبود؛ این هیات بدون آنکه بتواند به روژآوا برسد، مجبور به بازگشت شد. ما این عمل را محکوم می‌نماییم. اما ما به عنوان کنگره ملی کردستان دیالوگ بین طرفین و اتحاد میان کردها را همچنان ادامه می‌دهیم.

 

جنوب کردستان

بعد از رفراندوک کردستان و فاجعه کرکوک و مناطق مورد منازعه،  وضعیت جنوب کردستان رو به خامت نهاده و تا کنون نیز به ثبات نرسیده است. متاسفانه اکنون نیروهای کردستانی به شیوه‌ای موفق به اجماع دست نیافته و به اتحادی که مد نظر است دست نیافته‌اند. ۶ ماه از برگزاری انتخابات گذشته است، اما تا کنون کابینه جدید تشکیل نشده است. کابینه کنونی نیز از تاثیرگذاری برخوردار نبوده و قادر به حل مشکلات نبوده است. مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمیق بوده و در صورتیکه به راه حل دست نیابند، می‌توانند به مشکلات فراوانی منتهی شوند. ارتباط با بغداد نیز خوب نبوده و نه شفاف بوده و نه بر مبنای درستی قام گرفته است. این امر نیز مایه تهدیدهای فراوانی است. بر مبنای این وضعیت دشوار، اشغالگری دولت ترک نیز مشکلات را دو چندان نموده است. بیش از یک سال است که نیروهای دولت ترک، منطقه برادوست را اشغال کرده و این اشغالگری روز به روز بیشتر می‌شود. در مقابل این اشغالگری مقاومت نیروهای مدافع خلق همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر سالیان درازی است که پایگاههای دولت اشغالگر ترک در جنوب کردستان استقرار دارند. خلق ما در جنوب کردستان از این وضعیت ناراضی بوده و در برهه‌های بسیاری نارضایتی خود را در این رابطه اعلام داشته‌اند. در منطقه شیلادزه خیزش بزرگی در مقابله با اشغالگری ترکها انجام شد. اما متاسفانه حکومت اقلیم کردستان  به جای حمایت از مطالبات و خواسته‌های خلق، تظاهر کنندگان را دستگیر و به همکاری با اشغالگران دست زد. چنین امری وضعیت را آشفته‌تر نموده و دشمنان را جسارت می‌بخشد. به این وسیله بار دیگر از حکومت اقلیم کردستان و نیروهای کردستانی می‌خواهیم که در مقابله با اشغالگری و تجاوزکاری دولت ترک موضع گرفته و در مقابل حملات آنها قرار گیرند.

 

در جنوب کردستان، خشونت علیه زنان همچنان ادامه دارد. دیری است که شمار قتلهای زنان در جنوب کردستان روز به روز افرایش می‌یابد. در این باره موضع حکومت و نهادهای اقلیم کردستان ضعیف ارزیابی می‌شود. این امر نیز به نوبه خود به قاتلان جسارت می‌بخشد. این مساله، معضلی بزرگ به شمار رفته و لازم است که حکومت اقلیم کردستان در وهله اول، دادگستری و سازمان امنیت در این رابطه اقدام کرده و مانع از تداوم این وضعیت ناگوار شوند. از سوی دیگر، در جنوب کردستان مشکلات اقتصادی و کمبود خدمت‌رسانی نیز همچنان ادامه دارد. مشکلات حقوق بگیران همچنان کاملا حل نشده باقی مانده است. گرانی کالاها و دیگر مشکلات اقتصادی خلق ما را با مشکل مواجه کرده است. فساد اداری همچنان تداوم دارد و تا کنون تمهیدات لازم برای از میان برداشتن آن به کار گرفته نشده است. مشکلات اجتماعی نیز به طور روز افزونی در حال تعمیق هستند. از میان برداشتن این مشکلات در جنوب کردستان نیازمند همپیمانی قدرتمند و تغییرات دمکراتیک می‌باشد. لازم است راحت‌طلبی، منافع خانوادگی و حزبی بر منافع ملی ارجحیت نیافته و همگان وجود سیستم را رعایت نمایند.

 

شرق کردستان

در شرق کردستان نیز اشغالگری و نابسامانی همچنان ادامه دارد. رژیم ایران به هیچ شیوه‌ای تغییرات دمکراتیک را نپذیرفته و حقوق خلق کرد را به رسمیت نمی‌شناسد و سیاست استثمارگرانه را ادامه می‌بخشد. حملات علیه کولبران کرد همچنان ادامه داشته و به سطح قتل‌عام رسیده است. سیاست اعدام مخالفان نیز ادامه دارد. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و بیکاری نیز به طور روز افزون ادامه دارند. مساله ترویج و پخش موارد مخدر در میان جامعه ادامه دارد. رژیم ایران به جای ممانعت از پخش و ترویج مواد مخدر، آن را اشاعه می‌بخشد. این مساله تهدید عظیمی را متوجه جامعه ما می‌نماید.

 

همراه با مشکلات اقتصادی، طی روزهای گذشته به دلیل بارشهای فراوان و سیل، فاجعه بزرگی رقم خورد. اکنون خلقمان در شرق کردستان نیازمند همکاری است. بدین وسیله ما بار دیگر از خلقمان درخواست می‌نماییم تا از آسیب دیدگان این فاجعه حمایت کرده و به کمک آنان دست زنند.

 

در شرق کردستان مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز به روز عمیق‌تر می‌شود. در سرتاسر ایران نیز، چنین مشکلاتی وجود دارند. نارضایتیها روز به روز بیشتر می‌شوند. خواست تغییرات، در سرتاسر ایران امری روز افزون است. چنین وضعیتی ادامه نمی‌یابد. ایران رو بسوی تغییر است. لازم است که نیروهای کردستانی خود را برای چنین وضعیتی آماده نموده و با تعمیق نا آرامی‌ها، از میهن خود صیانت نمایند. برای دستیابی به چنین امری، در وهله اول لازم است که کردها به اتحاد درونی دست یابند.

 

خلق آسوری- ارمنی و کلدانی ما نیز همانند خلق کرد در سرتاسر کردستان و در دیگر مناطق، با همان مشکلات دست و پنجه نرم نموده و به دلیل تعداد کم و باور دینی متفاوت، در شرایط دشوار و فشارهای سنگین زندگی می‌کنند. باید مدیریت جنوب کردستان، مدیریت شمال و شرق سوریه، وضعیت حساس خلق آسوری- سریانی و کلدانی ما را مد نظر قرار داده و بیش از پیش آنها را مد نظر قرار دهند.

 

در مجموع کردستان در وضعیت نابسامانی قرار دارد. ائتلافی که دشمنان در زمان رفراندوم کردستان ایجاد کردند همچنان ادامه دارد. ما کرکوک و مناطق جدا شده از کردستان را با این ائتلاف از دست دادیم. نیز در حمله به عفرین، این ائتلاف سهیم بود. در اشغال منطقه برادوست و مناطق دیگر جنوب کردستان، نیز این ائتلاف سهیم بود. این ائتلاف دشمنان برای ما تهدید و خطر محسوب می‌گردد. اما به رغم ائتلاف آنان، این نیروها نیز در درون با اختلافات فراوانی روبرو هستند. از سوی دیگر در خارج و داخل، همانند گذشته قدرتمند نیستند. خلق کرد نیز همانند برهه پیشین نیست. اگر ما بتوانیم مشکلات درونی خودمان را حل نماییم و اتحادی قدرتمند را ایجاد نماییم،  امکان پیروزی بیش از تمامی دیگر برهه‌هاست. اکنون نیز بیش از هر برهه دیگری، نیازمند اتحاد هستیم. به عنوان کنگره ملی کردستان ما این موضوع را به عنوان موضوعی اصلی مد نظر قرار داده و برای اتحاد ملی، از تمامی فرصتها استفاده می‌نماییم.

 

فراخوان برای نشست عمومی کنگره ملی کردستان

در ادامه نشست مرتبط با مسائل و مباحث روز، تلاشها و فعالیتهای سه ماه گذشته از سوی مسئولان کمیسیون ارائه شدند. تلاش و فعالیتها مورد ارزیابی واقع شدند و به منظور ادامه هر چه بهتر امور پیشنهاداتی چند مطرح گردید. از سوی دیگر طرحها و برنامه های پیش رو نیز مورد بحث و بررسی واقع شدند. یکماه دیگر، کنگره ملی کردستان ٢٠ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد. در این رابطه نیز طرحهای مربوط به گذشت بیست سال از تاسیس کنگره ملی کردستان پیشنهاد شدند. کنگره ملی کردستان در آستانه برگزاری نوزدهمین نشست عمومی خود می‌باشد. مجمع عمومی در اکتبر سالجاری برگزار خواهد شد. امسال سال نوسازی می‌باشد. اعضای کنگره ملی مجددا انتخاب شده و نیز در نشست مجمع عمومی نیز، تمامی هیات مدیره و سازمانهای کنگره ملی دستخوش تغییر خواهند شد. تمهیدات انتخابات و برگزاری نشست مد نظر قرار گرفته و بر این اساس، تلاش و فعالیتهای فراوانی انجام شده است. مجمع عمومی و مشارکت در کنگره ملی کردستان برای تمامی نیروهای کردستانی آزاد بوده و از تمامی نیروهای کردستانی می‌خواهیم که جایگاه خود را در کنگره ملی بازیابند. بدینوسیله از تمامی نیروهای کردستانی درخواست شرکت در نوزدهمین نشست عمومی کنگره ملی کردستان را داریم.