تاراج بودجه شهرداری از سوی گماشته اردوغان در یک ماه

گماشته رژیم اشغالگر ترک بر شهرداری کلانشهر وان تنها در یک ماه بودجه این مرکز خدماتی را به تاراج برد

   رژیم اشغالگر ترکیه در ١٩ آگوست ٢٠١٩ در کودتای سیاسی شهرداران سه کلانشهر کوردستان (آمد، مردین و وان) را از برکنار و به جای آنان قیم‌ (گماشته‌) دولتی را منصوب کرد. اعلام شد که دزدی و فساد گماشتگان دولتی به حدی است که شهرداری توان پرداخت حقوق کارمندان خود را هم ندارد.

   رژیم فاشیست ترک سال ٢٠١۶ برای نخستین بار شهرداران منتخب کورد را برکنار و به جای آنان گماشتگان جنگ ویژه را بر شهرداری‌ها منصوب کرد. چپاول شهرداری‌ها در این مرحله به حدی بود که شهرداری وان در دو سال مبلغ دویک میلیارد و پانصد هزار لیره ترکی بدهکار شد. پس از برگزاری انتخابات محلی در ٣١ مارس و پیروزی ه.د.پ اداره امور شهرداری مجددا به صاحبان اصلی شهر رسید و در کمتر از چهار ماه در تمام مناطق و محله‌ها پروژە‌هایی را به مرحله بهره‌برداری رساند. شهرداران منتخب خلق از یک سو پروژه‌های خدماتی را به انجام می‌رساندند و از سوی دیگر قرضهای قیم‌های اردوغان را بازپرداخت می‌نمودند.

   شهردای کلانشهر وان یکی از سه شهر کوردستان بود که رژیم فاشیست ترکیه در ١٩ آگوست ٢٠١٩ برای دومین بار آنرا غصب کرد. رژیم ترک یکبار دیگر صندوق بودجه شهرداری را به تاراج برده است. فساد گماشته دولت به حدی رسیده است که شهرداری توان پرداخت حقوق کارمندانش را هم ندارد و دهها کارگر شهرداری حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

   کارگران شهرداری وان می‌گویند که مسئولان شهرداری به آنان گفته‌اند :"چه کار کنید و چه کار نکنید، توان پرداخت حقوق شما را نداریم. صندوق بودجه شهرداری خالی شده است. اگر مایلید بدون حقوق کار کنید، اگر نه به خانه‌هایتان برگردید."

   بودجه شهرداری‌ کلانشهر چگونه تمام شد؟

   پس از پیروزی حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات ٣١ مارس فساد اداری مقطع گماشتگان اردوغان بر شهرداری‌ها برملا شد.

   جومالی آتیلا قیم رژیم استعمارگر ترک در آمد این شهرداری را به مبلغ ٨ میلیون و ٧۶۶ هزار لیره بدهکار کرد. آشکار شد که جومالی آتیلا در سه ماه نخست سال ٢٠١٩ مبلغ ٢۵۵ هزار لیره ترکیه تنها برای خوراک خود از صندوق شهرداری صرف کرده است.