"تبهکارانی که در قتل‌عام خلق ایزدی دست داشته‌اند می‌بایست در کشورهای خود محاکمه شوند"

​​​​​​​دو سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر گزارشی در رابطه با نسل‌کشی ایزدی‌های شنگال منتشر کرده و از کشورهای جهان خواسته اند شرکت کنندگان در این اقدام را تحت نام ارتکاب جنایت علیه بشریت محاکمه کنند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و کنیات می‌گویند یافته‌های میدانی نشان ‌می‌دهد که گروه تبهکار داعش چگونه قاچاق جنسی ایزدی‌های اسیر در عراق و سوریه را توجیه، سازماندهی و برنامه ریزی کرده است.

 

این دو سازمان در گزارشی که منتشر کرده‌اند می‌گویند واکنش دولتمردان جهان تاکنون محدود به مبارزه با تروریسم بوده اما اعضای خارجی داعش باید در دادگاه‌های ملی و بین المللی، به اتهام‌ نسل کشی و جنایت‌ علیه بشریت محاکمه شوند.

 

این گزارش که دیروز منتشر شد بر اساس فعالیت سازمان مستندسازی کنیات بوده که از سال ٢٠١۴ تاکنون در حال تحقیق در مورد جنایت های ارتکابی علیه ایزدی‌هاست.

 

گزارش آنها جنایت‌های فاحش علیه اسیران ایزدی، از جمله به دست تبهکاران خارجی داعش را برجسته ‌می‌کند.

 

کنیات و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته اند تبهکارانی از کشورهای فرانسه، آلمان، آمریکا، عربستان، لیبی، تونس، لبنان، فلسطین، یمن و چین در نسل‌کشی ساکنین شنگال شرکت کرده اند.

 

در هجوم سوم آگوست سال ٢٠١۴ داعش به شنگال، بسیاری قتل‌عام و دهها هزار تن دیگر آواره شدند. همچنین هزاران زن و کودک به عنوان غنیمت جنگی به گروگان گرفته شدند و مورد انواع اقدامات وحشیانه قرار گرفتند. نیروهای نظامی اقلیم فدرال کردستان و عراق هیچگونه دفاعی از ایزدی‌ها انجام ندادند و تماشاگر کشتار آنها بودند.

 

گزارش جدید حاکیست دست‌کم ١٧٠٠ تن از ایزدی‌ها در حین فرار به کوهستان شنگال، به علت نبود آب، غذا، سایه و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست دادەاند.

 

حمله به شنگال آغاز عملیاتی خشونت‌بار برای نابود کردن هویت ایزدی بود که گرویدن اجباری به اسلام، جدا کردن خانواده‌ها و به بردگی گرفتن زنان و کودکان بازمانده به عنوان غنیمت جنگی شاخص‌های آن بودند. این اقدامات، به‌نظر فدراسیون و کنیات، معادل نسل کشی و جنایت‌ ضد بشریت است.

 

این دو سازمان می گویند داعش همچنین تبلیغات گسترده‌ای درباره جنایت‌های ارتکابی علیه ایزدیان به راه‌انداخت و از آنها به عنوان تبلیغات برای جذب نیرو و وحشت افکنی در میان غیرنظامیان استفاده کرد.

 

این گزارش نشان می دهد که داعش به بردگی گرفتن زنان و کودکان را به بهانه کفار بودن آنها تحت نام غنیمت جنگی در مفاهیم مذهبی توجیه می‌کرد.

 

طبق این گزارش، داعش همچنین با دقت فروش زنان و کودکان ایزدی را سازماندهی و آنها را از مردان جدا کرده است. بسیاری از اسیران در بازارهای برده فروشی یا در وبسایت‌های مخصوص با استفاده از پیام رسان‌های تلگرام و سیگنال به فروش رفتەاند.