تجمع اعتراضی در تورنتو در محکومیت فروش تکنولوژی جنگ به ترکیه

با پیشاهنگی جمعیت کوردهای ساکن در کانادا با شعار "مسلح کردن ترکیه را متوقف کنید" در مقابل دفتر کمپانی وِسکام (Wescam L3HARRIS) تولید کننده‌ی هواپیماهای بدون سرنشین، تجمع اعتراضی انجام شد.

روز دوشنبه، در ادامه‌ی اعتراضات به کمپانی وسکام تولید کننده‌ی هواپیماهای بدون سرنشین کانادا که به ترکیه هواپیما می‌فروشد، آکسیونی اعتراضی برپا شد.

این تجمع اعتراضی در مقابل دفتر اصلی کمپانی که در شهرک برلنگتن در نزدیکی شهر تورنتو قرار دارد، توسط "جمعیت پشتیبانی از روژاوا و کمیته‌های کورد کانادا" با شعار "مسلح کردن ترکیه را متوقف کنید" انجام شد و در آن با بلند کردن پلاکارد و سر دادن شعار و سخنرانی، از این کمپانی خواسته شد تا فروش هواپیماهای بدون سرنشین به ترکیه را متوقف کند، چون در کوردستان از این پهبادها برای کشتار غیرنظامیان استفاده می‌شود و به همین دلیل صدها شهروند کورد قربانی شده‌اند.

در این رابطه کژال حمه رشید یکی از شرکت کنندگان در این تجمع به خبرگزاری فرات نیوز گفت، به دلیل موج دوم کرونا تعداد کمی از کوردهای کانادا در این تجمع شرکت کردند چون با تصمیم دولت کانادا نباید در تجمعات و گردهمایبها بیشتر از ۲۵ تن حضور پیدا کنند. اما علیرغم این محدودیتها، تجمع به خوبی انجام شد و تاثیر خوبی داشت. فورا به همراه گزارش سازمان پروجکت بلاوشرس در مورد فروش اسلحه‌های کمپانی وسکام به ترکیه، به موضوع خبری برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌های کانادا تبدیل شد.

کژال همچنین گفت: در زمان انجام اعتراض، مسئولین و مدیران کمپانی در پشت پنجره‌های خود به تصاویر قربانیان و حملات ترکیه و ویرانگریهایی که با کمک تکنولوژی آنها انجام شده است، نگاه می‌کردند. یکی از کارمندان هم بیرون آمده و چندین عکس از تجمع کنندگان گرفت. به همین دلیل فکر می‌کنم این تجمع اعتراضی برای کمپانی وسکام و حکومت کانادا هزینه خواهد داشت.

کژال حمه رشید در ادامه گفت، از سال ۲۰۱۷ تاکنون کمپانی وسکام در حال تولید و ارسال هواپیمای بدون سرنشین از نوع (EO/IR Sencers) به ترکیه است. توسط این تکنولوژی و پهبادها رژیم ترکیه به کوردستان و خاورمیانه و شمال آفریقا حمله کرده و مرتکب جنایت جنگی علیه شهروندان می‌شود و محیط زیست را نابود می‌کند. به همین دلیل تعدادی از سازمانهای حقوق بشری و خلع سلاح، این کشتار و جنایات رژیم ترکیه را آشکار و منتشر کرده‌اند. تازه‌ترین گزارش در این رابطه گزارش پروجکت پلاوشرس بود که به هم دستی کمپانی وسکام در گسترش تکنولوژی پهبادهای ترکیه و شریک جرم بودن با جنایات ترکیه اشاره می‌کرد.

این فعال کورد همچنین گفت: ما به عنوان "جمعیت پشتیبانی از روژاوا" و کمیته‌های کوردی در کانادا درخواست می‌کنیم؛ هرگونه تجارت با ترکیه متوقف شود و وسکام را به شدت محکوم می‌کنیم که "دوربین، سنسور" به پهبادهای قاتل ترکیه می‌دهد. همچنین از حکومت کانادا می‌خواهیم که به "توافق فروش اسلحه Arms Trade Treaty-ATT" پایبند باشد و فروش اسلحه به ترکیه را متوقف کند.

ما می‌دانیم که برای تولید این سنسورها وسکام از فروش اسلحه به ترکیه منع شد که در ژوئن ۲۰۲۰ در این رابطه تصمیم گیری شده بود. همچنین ادامه‌ی تحریم تسلیحاتی ترکیه که در ماه آوریل اعلام شد، جای قدردانی دارد. اما  اجازه به تولید و فروش این سنسورها که در حقیقت بخش اصلی تجارت نظامی کانادا و ترکیه است، قابل قبول نیست چون به دلیل آن تعداد زیادی غیرنظامی کورد کشته شده‌اند.