تجمع‌ اعتراضی علیه رژیم سفاک ترکیه در روز جهانی صلح: راه حل در امرالیست

در آمد، وان و استانبول به مناسبت اول سپتامبر، روز جهانی صلح، چند تجمع برگزار شد. در این تجمعات سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم سفاک ترکیه محکوم شد و تاکید شد که "راه حل و صلح در امرالیست".

به مناسبت اول سپتامبر روز جهانی صلح در شهرهای آمَد، وان و استانبول فعالیتهایی انجام شد. در این تجمعات، سیاستهای جنگ‌طلبانه و اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه محکوم شد و یگانه راه پایان دادن به بحران‌ها و تحقق صلح عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد عنوان گردید.

پلتفرم رنج و دمکراسی در پارک کوشویولو در شهر آمد در مقابل مجسمه‌ اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنگره‌ای مطبوعاتی برگزار کرد.

دوغان خاتون سخنگوی پلتفرم گفت، نباید دیگر از اسلحه استفاده کرد، نیروهای صاحب قدرت از اعمال وحشیانه درس گرفته‌اند چون به دلیل جنگ هزاران انسان کشته و آواره شدند.

در شهر وان هم علی‌رغم همه‌ی محدودیتهای پلیس، بیانیه‌ای مطبوعاتی برگزار شد و سپس حاضران دست به تحصن در محل زدند.

ه.د.پ تلاش کرد در پارک نوروز "زنجیره‌ی آشتی" تشکیل دهد، اما چماقداران پلیس رژیم استعمارگر ترکیه مانع آنها شدند. سپس حاضرین تلاش کردند در مقابل مرکز ه.د.پ جمع شوند. در آنجا نیز نیروهای امنیتی مرکز را احاطه کردند، اما مردم از ‌سد نیروهای پلیس گذشته و خود را به مرکز ه.د.پ رساندند.

بدران اُزترک رئیس مشترک ک.ج.د گفت:"همه‌ی خلق‌های ترکیه باید علیه جنگ مدافع صلح و علیه حصر، مدافع آزادی باشند."

سپس طیب تمل جانشین رئیس مشترک ه.د.پ و پارلمانتار شهر وان ه.د.پ طی سخنانی گفت، باید هر چه سریعتر جنک و درگیری پایان یابد. وی گفت:" باید مذاکرات دولمه‌باغچه یک بار دیگر زنده شود. از‌پیکر این کشور خون می‌چکد."

در شهر استانبول نیز مادران صلح در منطقه‌ی بشیکتاش جمع شدند و علیه سیاستهای جنگ طلبانه‌ی رژیم ترک اعتراض کردند و اعلام کردند که همه باید به شیوه‌ای مسئولانه برخورد کنند و همچنین تاکید کردند که آدرس راه حل و صلح در امرالیست.

بهیه دومان از طرف مادران صلح گفت:" آن مسئله‌ای که راه را برای جنگ گشوده است، مشخص است و صد سال است که ادامه دارد و آدرس راه حل و صلح نیز مشخص است. در مورد چاره‌یابی مسئله‌ی خلق کورد، آقای اوجالان در ۲ مه سال ۲۰۱۹ در دیداری با وکلایش اعلام کرده بود، او بر موضع گیری سال ۲۰۱۳  اصرار دارد."

مادران صلح همچنین درخواست کردند که همه در مقابل جنگ مسئولانه برخورد کنند و اراده‌ی خود را نشان دهد.