تدابیر شدید امنیتی در چهارمین شنبه اعتراضات گسترده فرانسه

​​​​​​​دولت فرانسه برای مقابله با اعتراضات گسترده‌ و احتمال ناآرامی‌ روز شنبه، تدابیر شدید امنیتی را به اجرا گذاشته است. اعلام شد که تنها در شهر پاریس بالغ بر ٩ هزار نیروی پلیس مستقر شده‌اند و نیروهای ارتش محافظت از کاخ الیزه را بر عهده گرفته‌اند

دولت فرانسه روز جمعه یکروز پیش از برگزاری چهارمین تظاهرات گسترده در این كشور اعلام کرد که بیش از ٨٩ هزار مأمور انتظامی را برای جلوگیری از شورش در سراسر فرانسه بسیج کرده است. تنها در پایتخت ٩ هزار نیروی پلیس به خدمت گرفته شده‌اند. گزارش‌هایی از استقرار نیروهای ارتشی برای محافظت از کاخ الیزه در رسانه‌های فرانسه منتشر شده است

 

اعتراضاتی که از چهار هفته پیش در مخالفت با افزایش مالیات بر تهیدستان آغاز شد بسرعت در فرانسه گسترش یافت و نیروهای چپ رادیکال فرانسه از آن حمایت کردند. همچنین جنبش‌های زنان، جنبش‌های حفظ محیط زیست و جنبش‌های کارگری هم همبستگی خود را با خواسته‌های مشروع  جلیقه‌زردها اعلام کرده‌اند.

 

از سوی دیگر جلیقه‌زردها بر تحقق خواسته‌های خود تأکید کرده‌اند. آنان از دولت فرانسه خواستند تا سیاست‌های مالی خود را مورد تجدید نظر قرار دهد.

 

یکی از معترضان جلیقه‌زرد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه بدون ذکر نام خود ضمن مخالفت با خرابکاری و خشونت گفته است:"نباید خود را گول زد، هیچ چیز بدون سر و صدا و شاید هم خسارت و خشونت بدست نمی‌آید. این یک واقعیت است. من به طور اصولی با اینکه خرابکاری شود مخالفم، اما اگر چیزی خراب شود دوباره ساخته می‌شود. ریشه همیشه اجازه روییدن می‌دهد. من می‌گویم شرم بر ما که اینهمه سال صبر کردیم تا بیدار شویم. پیشینان ما که برای کسب حقوقی که ما امروز از آن برخورداریم مگر مبارزه نکردند؟ مگر این حقوق خودبخود بدست آمده است؟"

 

به گفته‌ی خبرگزاری رویترز اعتراضات گسترده جلیقه زردها طی هفته‌های اخیر در شهر پاریس از زمان شورش دانشجویان در سال ۱۹۶۸ يکی از شدیدترین ناآرامی بوده است.

 

معترضین خواستار کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزانتر، بازنشستگی بهتر و عدالت اجتماعی هستند.

 

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه با شدیدترین بحران دوران ریاست جمهوری خود روبرو شده است.

 

از سوی دیگر اعلام شد که برج ایفل، ده موزۀ بزرگ پاریس، فروشگاه‌های بزرگ نظیر "گالری لافایت" و "پرنتان"، بوتیک‌های لباس و بسیاری کافه‌ها و رستوران‌ها در مناطق مرکزی شهر امروز (شنبه) تعطیل خواهند شد.