ترامپ: ایران می‌خواهد با واشنگتن ملاقات کند

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا روز پنجشنبه از تمایل ایران برای دیدار با دولت آمریكا پس از یك دوره تشدید و تنش در روابط دو كشور در نتیجه خروج رئیس جمهور آمریكا از توافق هسته‌ای با تهران از ماه مه سال ٢٠١٨ خبر داد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پیشتر از پایان تحریم‌های اقتصادی آمریكا علیه ایران برای آرامش و آمادگی برای دیدار با دونالد ترامپ نام سخن به میان آورده بود.

وی با اشاره به احتمال دیدار با رئیس جمهور آمریكا گفت: "مذاكرات با آمریكا معنایی ندارد مگر اینكه تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی لغو كنند."

ترامپ گفته است که او آماده دیدار با همتای ایرانی خود است که انتظار می‌رود این ماه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند. رئیس جمهوری آمریکا افزود: «من معتقدم که ایران می‌خواهد در باره برنامه‌ هسته‌ای خود با واشنگتن به توافق برسد».

وی به ایران هشدار داد كه غنی سازی اورانیوم برای آن بسیار خطرناک خواهد بود. وی گفت:" ما نمی‌توانیم اجازه دهیم كه ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد."

رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر پیش‌بینی خود مبنی بر تمایل تهران برای دستیابی به توافق با اشاره به اهمیت ایران به عنوان یک کشور خاورمیانه گفت: "فکر می‌کنم ایران پتانسیل مهمی دارد، ما امیدواریم که به توافق برسیم."

ایران ١٢ ماه پس از خروج آمریكا از توافق، كاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را آغاز كرد و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را بیش از سقف ٣٠٠ كیلوگرم در توافق نامه افزایش داد و درجه غنی سازی را بیش از حد ٣.٧٧ درصد افزایش داد و از آغاز به کار سانتریفیوژهای پیشرفته خبر داد.

مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل پیشتر در مصاحبه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی ایرنا منتشر شده گفته بود: " تا زمانی که سیاست تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران وجود دارد، جایی برای گفت وگو نیست."