"ترکیه باید نسبت به اوجالان و دیگر زندانیان سیاسی احترام بگذارد"

​​​​​​​زاتماری والدو نماینده‌‌‌‌‌‌ی حزب چپ سوئد در پارلمان این کشور طی سخنانی حمایت خود را از اعتصاب غذاهایی که در جریان هستند ابراز داشته و گفت: لازم است ترکیه نسبت به حقوق اوجالان و دیگر زندانیان سیاسی احترام بگذارد.

ایلونا زاتماری والدو نماینده‌‌‌‌‌‌ی حزب چپ سوئد در پارلمان سوئد و عضو کمیسیون اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا اعتراض خود را نسبت به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کرد، عبدالله اوجالان ابراز داشت. والدو در این رابطه اظهار داشت که لازم است که ترکیه نسبت به حقوق اوجالان و دیگر زندانیان سیاسی احترام قائل گردد. نگرش پارلمان اروپا در ارتباط با خاتمه دادن به مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه مثبت است. والدو در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که ترکیه به یک کشور دمکراتیک تبدیل نگردد نباید این کشور به بخشی از اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا بدل گردد. والدو خاطرنشان ساخت با دمکراتیزاسیون واقعی در ترکیه، پایان فشار و قتل‌‌‌‌‌‌عام بر کردها زندانیان سیاسی، ترکیه می‌‌‌‌‌‌تواند به اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا بپیوندد.

 

"باید اجرای حقوق بشر بر ترکیه تحمیل گردد"

والدو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: باید اجرای حقوق بشر بر ترکیه تحمیل گردد. تا زمانی که اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا ترکیه را به عنوان کارتی در مقابل عبور پناهندگان به سوی این اتحادیه به کار می‌‌‌‌‌‌گیرد، نمی‌‌‌‌‌‌توان اجرای حقوق بشر را بر ترکیه تحمیل کرد. چنین امری یکی از دلایل اصلی سکوت اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا است. اما سال ۲۰۱۵، قبل از شروع موج پناهندگان به سوی اروپا، اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا، و به رغم نقض حقوق بشر در این کشور، به ترکیه کمک مالی می‌‌‌‌‌‌نمود. اروپا چشم خود را بر نقض حقوق بشر در ترکیه بسته است. والدو همچنین اظهار داشت لازم است اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا از طریق سیاسی مساله‌‌‌‌‌‌ی حقوق بشر را بر ترکیه تحمیل نماید. برای نمونه؛ می‌‌‌‌‌‌توان مقامات و مسئولین ترک را برای برخی از نشست‌‌‌‌‌‌ها  دعوت نکرد. می‌‌‌‌‌‌توان سفرای اروپا در ترکیه را فراخواند و سفرای ترکیه را در اروپا اخراج کرد. اما سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا به چنین اقدامی دست نمی‌زنند.

 

"باید کمکها به ترکیه متوقف شوند"

والدو خاطرنشان ساخت که اروپا با تحمل هزینه‌‌‌‌‌‌ی متوقف نمودن پناهندگان توسط اردوغان به نوعی مدیون وی می‌‌‌‌‌‌باشد. اما ما به عنوان یک حزب چپ می‌‌‌‌‌‌خواهیم که تمامی کمکهایی که ترکیه می‌‌‌‌‌‌شوند، متوقف گردد. ما می‌‌‌‌‌‌خواهیم سیاست به گونه‌‌‌‌‌‌ی دیگری جاری و ساری شود، نسبت به حقوق بشر عبالله اوجالان و دیگر زندانیان سیاسی احترام نشان داده شود و ترکیه سیاست حقوق بشری را بپذیرد. به همین دلیل ما از اعتصابهای غذا حمایت می‌‌‌‌‌‌نماییم. در بسیاری از مناطق جهان، هزاران نفر در اعتصاب غذا به سر می‌‌‌‌‌‌برند، اما به رغم این اعتصاب گسترده جهان سکوت پیشه کرده است و اقدامی برای حل این مساله انجام نمی‌‌‌‌‌‌شود.

 

"اردوغان با حملات ستیهنده‌‌‌‌‌‌تری سیاست را به پیش می‌‌‌‌‌‌برد"

والدو خاطرنشان ساخت که اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا اعلام داشته است که حکومت در ترکیه از طریق انتخابات مشخص می‌‌‌‌‌‌گردد، اما طرفه آنکه کسانی که در این کشور انتخاب می‌‌‌‌‌‌شوند دستگیر و زندانی می‌‌‌‌‌‌شوند. در ارتباط با انتخابات محلی نیز والدو اظهار داشت: حزب دمکراتیک خلق‌‌‌‌‌‌ها از احزاب دوست ما به شمار می‌‌‌‌‌‌رود، این حزب در مناطقی که نامزدهای خود را معرفی کرد به پیروزی دست یافت. اما از نگاه من اردوغان، سیاست تجاوزکارانه‌‌‌‌‌‌ای را علیه کردها به اجرا درآورده و خلق کرد را به دلیل رای دادن به حزب دمکراتیک خلق‌‌‌‌‌‌ها مجازات نموده و بر آنها فشار وارد می‌‌‌‌‌‌کند. از سوی دیگر اردوغان ناچار از پذیرفتن این نکته است که شهرداری استانبول به دست یکی از احزاب مخالف افتاده است. اگر با این مساله موافقت ننماید نمی‌‌‌‌‌‌تواند ادعای دمکراسی را داشته باشد. باید جهان و اروپا در مقابل این رویکرد اردوغان موضع‌‌‌‌‌‌گیری نماید. اما موضع‌‌‌‌‌‌گیری صرفا از طریق صدور بیانیه امکان‌‌‌‌‌‌پذیر نیست.

 

"باید زندانیان سیاسی آزاد شوند"

والدو در بخش دیگر یاز سخنان خود افزود: اکنون بسیاری از شهرداران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌‌‌‌‌‌ها با اتهامات واهی دستگیر و زندانی شده‌‌‌‌‌‌اند. باید تمامی این زندانیان آزاد شوند. تداوم قرار گرفتن نام حزب کارگران کردستان در فهرست ترور، کار اردوغان را آسان می‌‌‌‌‌‌نماید. اردوغان این افراد را به حمایت از سازمان تروریستی متمهم نموده و زندانی می‌‌‌‌‌‌نماید. اگر حزب کارگران کردستان در لیست ترور اتحادیه‌‌‌‌‌‌ی اروپا قرار نداشت زندانی کردن این همه انسان برای وی سهل و آسان نبود. سکوت جهانیان را در مقابل دستگیری رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها نمی‌‌‌‌‌‌توان درک کرد.