ترکیه به بزرگترین ناقض حقوق روزنامه‌نگاران در جهان مبدل شده است

دولت‌های مذکور به حبس کردن روزنامه نگاران بسنده نکرده و در اقداماتی روزنامه نگاران منتقد دولتی را به قتل میرسانند.

بنابر گزارش کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران که روز پنج‌شنبه ١٣ دسامبر/ ٢٢ آذر منتشر شد زندان‌های ترکیه بیشترین روزنامەنگاران را در خود جای دادە است، با تمام این اوصاف مشاور ارشد طیب اردوغان مدعی شد که یک روزنامه‌نگار هم در این كشور زندانی نیست

 

طبق آمار منتشر شده توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١٨ بالغ بر ٢۵١ روزنامه‌نگار در سرتاسر جهان در زندان بسر می‌برند.

 

بنابر این گزارش در ترکیه ۶٨ روزنامه‌نگار در زندان بسر می‌برند. پس از ترکیه کشورهای چین با ۴٧ روزنامه‌نگار، ، مصر ٢۵، عربستان سعودی ١۶، اریتره ١۶، ویتنام ١١ و آذربایجان ١٠زندانی، بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران محبوس را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در این فهرست با ٨ روزنامه‌نگار در رتبه هشتم جای گرفته است.

 

ترکیه به بدترین زندان روزنامه‌نگاران بدل شده و مقام اول را در سه سال گذشته در زندانی کردن روزنامه نگاران را به خود اختصاص داده است.

 

طبق آمار منتشر شده توسط کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران کە  منتشر کردند رژیم‌های ترکیه، چین و مصر نیمی از روزنامه نگاران را به جرم اقدام علیه کشور و فعالیت‌های رسانه‌ای به حبس محکوم کرده‌اند.

 

با توجه به تلاش های سازمانهای حمایت از روزنامه‌نگاران و آزادی بیان اما سیل فشار، دستگیری و زندانی کردن روزنامه‌نگاران نه تنها سیر نزولی نداشته بلکه کماکان تعداد زیادی روزنامه‌نگار در حبس بسر می‌برند.

 

ناظران بین‌المللی این اقدام را به مخاطره انداختن آزادی بیان نامگذاری می‌کنند چرا که در این کشورها زندانی کردن روزنامه‌نگاران به امر عادی مبدل شده است.

 

دولت‌های مذکور به حبس کردن روزنامه نگاران بسنده نکرده و در اقداماتی روزنامه نگاران منتقد دولتی را به قتل میرسانند.

 

دولت ایران در زندانی کردن روزنامه نگاران رتبه پنجم را دارا میباشد، این در حالیست که در ایران بیشتر رسانه های جمعی فیلتر بوده و فشارهای زیادی بر فعالان سیاسی وارد میشود تا جایی که در سال گذشته ۵ نفر از مدیران کانال های تلگرامی را دستگر کردند.

 

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در گزارشی تازه اعلام کرده است که تعداد روزنامه‌نگارانی که به خاطر گزارش‌های خود هدف سوءقصد شخصی و انتقام‌جویانه قرار گرفته‌اند در سال جاری نسبت به سال ٢٠١٧ دو برابر شده است.

 

به گفته این کمیته از آغاز سال جاری تا ١۴ دسامبر ٢٠١٨ دست‌کم ۵٣ خبرنگار در سراسر جهان کشته شد‌‌ه‌اند که ٣۴ مورد آنها هدف سوءقصد شخصی قرار گرفته‌اند.

 

ترکیه؛ روزنامه‌نگار زندانی نداریم

گلنور آیبد مشاور ارشد طیب اردوغان دیکتاتور ترک در گفتگو با تلویزیون بی‌بی‌سی مدعی شد که در ترکیه روزنامه‌نگار زندانی وجود ندارد. این در حالی است که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع روزنامه‌نگاران، این کشور را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در سطح جهان می‌دانند.