ترکیه دومین و ایران هفتمین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان

مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی شمار روزنامه‌نگاران زندانی در کشورهای مختلف را منتشر کرد. رژیم ترکیه در این گزارش جایگاه دوم و رژیم ایران نیز جایگاه هفتم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مجله مشهور اکونومیست که در انگلستان منتشر می‌شود در تازه‌ترین شماره خود کشورهای جهان را که بر اساس تعداد روزنامه‌نگار زندانی رتبه بندی کرده است. چین با ۴٨ روزنامه‌نگار زندانی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان معرفی شده است.

این مجله گزارش خود را بر مبنای داده‌های کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران (CPJ) تنظیم کرده که در آن ترکیه پس از چین به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان معرفی شده است.

در گزارش سالانه CPJ که روز ٢٠ آذر/ ١١ دسامبر ٢٠١٩ منتشر گردیده به تداوم حبس روزنامه‌نگاران از سوی دولت ترکیه پرداخته و می‌افزاید:" در چهار سال گذشته این اولین بار است که ترکیه در سرشماری خبرنگاران زندانی، مقام اول را ندارد اما کاهش یافتن تعداد زندانیان نشانه‌ی بهبود وضعیت رسانه‌های ترکیه نیست. بلکه کاهش تعداد روزنامه نگاران زندانی از ۶۸ به ۴۷ نفر، نشان دهنده آن است که دولت رجب طیب اردوغان پس از بستن بیش از ۱۰۰ رسانه خبری و متهم ساختن کارمندان آنها به جرایم تروریستی در ساکت کردن رسانه‌های مستقل و منتقد موفق بوده است. تعطیلی رسانه‌ها و اشغال دولتی آنها در ترکیه حرفه‌ی خبرنگاری را به ورطه نابودی کشانده و شمار زیادی از اهالی رسانه تبعید یا بیکار شد‌ه‌اند و یا به خودسانسوری روی آورده‌اند."

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در مورد ترکیه افزوده است:"از اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ که CPJ گردآوری آمار روزنامه نگاران در بند را آغاز کرد، ترکیه بارها برای کسب مقام بدترین زندان روزنامه نگاران با چین در رقابت بوده است."

بنابر آمار ارائه شده رژیم ترکیه ۴٧ روزنامه‌نگار را به بند کشیده است. مصر در رتبه سوم با ٢۶ روزنامه‌نگار زندانی و هر کدام از عربستان سعودی، اریتره، ویتنام و ایران به ترتیب با ٢۶، ١۶، ١٢ و ١١ روزنامه‌نگار زندانی در رتبه‌های چهارم تا هفتم قرار گرفته‌اند.

نهادهای مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در ترکیه شماره روزنامه‌نگاران زندانی در این کشور را بیشتر از آمار ارائه شده اکونومیست عنوان کرده‌اند.

برپایه آمار ابتکار عمل روزنامه‌نگاران آزاد تا قبل از آغاز سال ٢٠٢٠ بیش از ١٣٠ روزنامه‌نگار در زندان‌های ترکیه محبوس شده‌اند. سندیکای روزنامه‌نگاران ترکیه (ت.گ.س) شمار روزنامه‌نگاران زندانی را ١٠٨ نفر عنوان کرده است.