ترکیه و ایران، بزرگترین زندان روزنامه نگاران

گزارش سالیانه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران با اعلام خبر دستگیری ٢۵٠ روزنامه نگار در سطح جهان، ایران و ترکیه را در صدر کشورهایی قرار داد که روزنامه نگاران را بازداشت می‌کنند.

گزارش سالیانه کمیته حمایت از روزنامه نگاران جهان روز گذشته با انتشار گزارش سالیانه خود، پس از کشور چین، ترکیه، ایران و عربستان را در صدر کشورهایی قرار داد که بیشترین روزنامه نگاران را بازداشت کرده‌اند. در این گزارش با استناد به شمار روزنامه نگاران دستگیر شده در سطح جهان امده است که حکومت‌های اقتدارگرای شی جین پینگ در چین، رجب طیب اردوغان در ترکیه و محمد بن سلمان و عبدالفتاح سیسی هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش فشار بر رسانه‌های منتقد را تا کنون از خود نشان نداده‌اند.

همچنین در این گزارش ایران نیز به عنوان یکی از نا امن‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران مطرح شده است. در این گزارش آمده است که ترکیه ۴۷ روزنامه‌نگار زندانی، مصر و عربستان سعودی هر کدام ۲۶ روزنامه‌نگار زندانی پس از چین مقام دوم و سوم را در جهان دارند.  ویتنام با ۱۲ زندانی و ایران با ۱۱ خبرنگار زندانی در رتبه‌های بعدی هستند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران سازمانی مستقل و غیرانتفاعی است که از سال ۱۹۸۲ در نیویورک آمریکا تاسیس شد. این کمیته با پیگیری لزوم مطبوعات آزاد برای رشد جوامع مدنی، از حقوق روزنامه‌نگاران در مقابل حکومتهای اقتدارگرا و دیکتاتور در سطح جهان حمایت می‌کند.