تصویب قانون قیصر از سوی رئیس جمهور آمریکا

روز گذشته ٢٩ آذرماه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قانون حمایت از غیرنظامیان سوری را که به عنوان قیصر شناخته می‌شود امضا کرده و آن را بطور رسمی به قانون تبدیل کرد.

این قانون که نشان دهنده حمایت از نظامیان غیر سوری با اتکا به بودجه پنتاگون است، تحریم مقامات سوریه و دیگر کشورهای حامی این رژیم را در دستور کار قرار داده است. تصویب این قانون که ابزارهای لازم برای پاسخگویی رژیم اسد و کشورهای حامی وی در اختیار آمریکا قرار می‌دهد می‌تواند گام مهمی برای تحت فشار قرار دادن رژیم سوریه و ایران باشد. به نظر می‌رسد با ضعف نیروهای جهادگرا و کنترل دولت مرکزی سوریه بر بخشهایی از این کشور و انتقال به مرحله بعد از جنگ؛ آمریکا درصدد امتیاز‌گیری از دولت مرکزی سوریه باشد.

هدف بخش دیگری از این قانون تحت فشار گذاشتن حامیان رژیم اسد است. با این قانون آمریکا تلاش دارد تا به اعمال تحریم تمامی اشخاص و نهادهای دولتی و غیر دولتی ایرانی و روسی بپردازد که در سوریه با رژیم بعث این کشور همکاری داشته‌اند. تحلیلگران مسائل سوریه براین باورند که امریکا با تصویب این قانون تلاش دارد از  کاهش نفوذ ایران و روسیه در سوریه بعد از پایان جنگ بکاهد. این قانون جدید می‌تواند تلاشهای ایران برای مدیریت بندر لاذقیه و حق احداث راه آهن به این کشور از مسیر عراق را تحت الشعاع خود قرار دهد.

قانون قیصر اشاره به نام یکی از عکاسان سابق ارتش سوریه دارد که با به خطر انداختن جان خود، هزاران قطعه عکس از شکنجه و جنایات رژیم اسد را از زندان‌های سوریه به خارج منتقل نموده است.