تعداد آوارگان سیل در خوزستان از نیم میلیون نفر گذشت

با گذشت دو هفته از سیل در ایران هنوز بسیاری از شهرها و روستاهای خوزستان در محاصره‌ی سیلاب قرار دارند .با استناد به آمار رسمی منتشر شده تعداد آوارگان سیلاب در خوزستان از نیم میلیون نفر گذشته است

تا کنون ۹ شهر تخلیه و ۲۳۴ روستا در آب غرق شده اند.شهرهای حمیدیه، گوریه، بستان، رفیع، خفاجیه(سوسنگرد)، فتح المبین، شیبان و شعیبیه به طور کامل و بخشهایی از اهواز، شوش و کارون نیز تخلیه شده‌اند.

 

سید راضی نوری، نماینده شوش در مجلس ایران، روز یکشنبه ۷ آوریل اعلام کرده بود که " مردم روستاها و شهرهای استان خوزستان خانه‌های خود را تخلیه کرده و حدود ۴٠٠ هزار نفر زندگی عادی خود را از دست داده‌اند."

 

آمار رسمی اعلام شده توسط نهادهای دولتی تعداد آوارگان را حدود نیم میلیون نفر تخمین زده‌اند اما مردم و فعالین عرب و منطقه تعداد آواره ها را بسیار بیشتر از آمار رسمی می‌دانند.

 

با بالا آمدن آب استاندار خوزستان نیز پیشتر دستور تخلیه‌ی ۵ منطقه در شهر اهواز را صادر کرده بود.

 

سازمان حقوق بشر اهواز موسوم به "اهرو" روز پنج شنبه ویدیوی منتشر کرده و اعلام کرد مقامات ایران مسیر ارتباطی اهواز به آبادان را منفجر کرده‌اند تا آب به سمت فلاحیه(شادگان) منحرف شود. اما این سازمان هشدار داده است که این اقدام می‌تواند سبب زیر آب رفتن شهرها و روستاهای بیشتری شود.

 

پیشتر روستاییان منطقه سعی کرده بودند که مسیر آب را به سمت هورالعظیم منحرف کنند اما سپاه با آنها مقابله کرده و در درگیری نیروهای سپاه با مردم یک روستایی کشته و چندین تن زخمی شده بودند.

 

در اهواز نیز اهالی منطقه‌ی عین دو با درست کردن سیل بند آب را به سمت زمینهای خالی ارتش منحرف کرده بودند کە مورد هجوم قرار گرفته بودند.