تغییر نظام ایران هدف ترامپ نیست!

  دونالد ترامپ امروز در کنفرانسی خبری گفت تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران در راستای تغییر نظام این کشور نیست.

  دونالد ترامپ امروز در کنفرانسی خبری با شنزو آبه در توکیو اظهار داشت تلاش آمریکا در راستای تغییر نظام ایران نبوده و ایران درصدد دست‌یابی به توافقی با آمریکا برآمده است.

  ترامپ در این کنفرانس خبری اظهار داشت تلاشهای ما نه در راستای تغییر نظام ایران بلکه توقف آزمایشهای هسته‌ای این کشور است. در بخش دیگری از سخنان خود ترامپ گفت با تداوم تحریمها، فعالیتهای ایران مبنی بر دخالت در کشورهای دیگر متوقف می‌شود. این سخنان در حالی از سوی دونالد ترامپ ایراد می‌گردد که نشانه‌هایی حاکی از نرم شدن موضع ایران در قبال آمریکا مشاهده می‌شود. ظزیف با ارسال پیامی ضمنی به آمریکا، از عدم دخالت ایران در کشورهای همجوار سخن گفته است و عباس عراقچی به منظور دست‌یابی به کانالهای تماس با آمریکاییان راهی کشورهای حاشیه جنوب خلیج شده است. دوتالد ترامپ پیش از این نیز اعلام کرده بود که ایران عامل بیش از ۱۴ حمله بوده است و  طور حتم در صورت نیاز نیز شمار بیشتری از سربازان را برای مقابله با خطر ایران خواهم فرستاد. اما در عین حال در برهه کنونی نیازی به این اقدام نیست.

  این سخنان ترامپ بازتاب دهنده‌ی سیاستهای کلان آمریکا در خاورمیانه و تلاش برای تغییر رفتارهای ایران در منطقه تلقی می‌شود که می‌تواند شکاف‌های داخلی در مدیریت عالی ایران را نیز حول مذاکره با آمریکا بیش از پیش گسترده نماید. اشاره روحانی به برگزاری رفراندوم و نوع رابطه با آمریکا بخشی از رویکرد مدیریت بوروکراتیک ایرانی است که همواره با مخالفت شدید نیروهای اصولگرا و ایدئولوژیک ایران مواجه شده است.