تلاش ناباورانه ایران برای نجات برجام و جلوگیری از تحریم‌های کمرشکن

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران، مقام های آمریکایی به شرکت‌های اروپایی هشدار داده‌اند که حداکثر شش ماه فرصت دارند تا به معاملات و قراردادهای خود با تهران خاتمه دهند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق اتمی برجام، ایران و اتحادیه اروپا به دنبال نجات این توافق هستند. آمریکا به شرکت‌های تجاری اروپا شش ماه فرصت داده تا به تجارت با ایران پایان دهند در غیر اینصورت مشمول تحریم خواهند شد. در این بین، حکومت ایران در مناقشه با اسرائیل منزوی شده و اروپایی‌ها هم از آن حمایت نمی‌کنند.

 

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران، مقام های آمریکایی به شرکت‌های اروپایی هشدار داده‌اند که حداکثر شش ماه فرصت دارند تا به معاملات و قراردادهای خود با تهران خاتمه دهند.

 

رهبران سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان از این تصمیم ناراحت هستند و به دنبال راهی می‌گردند که برجام را نجات دهند.

 

مقامات ایرانی هرچند امیدوار هستند تحریم‌های آمریکا موجب پایان فعالیت هزاران شرکت اروپایی در ایران نشود اما در امیدواری آنها نوعی از پریشانی و ناباوری هم دیده می‌شود.

 

جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه به بروکسل سفر می‌کند تا راهکارهای مقامات اتحادیه اروپا در این زمینه را بشنود.

 

تحریم‌های اقتصادی در سال‌های گذشته چنان شدید بود که حکومت ایران را وادار به عقب‌نشینی از فعالیت هسته‌ای کرد و خامنەای تحت نام نرمش قهرمانانه سرانجام تسلیم شد.

 

در همین ابتدای کار، مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران لغو شده و دو شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی هم گفتەاند در قراردادهای خود با ایران تجدید نظر می‌کنند.

 

بریتانیا، آلمان و فرانسه هرچند با خروج آمریکا از برجام مخالفت کرده اند اما همان خواستەهای ترامپ را با ایران مطرح کرده اند. توقف برنامه موشکی و پایان دخالت در امور سوریه، عراق، یمن و لبنان از آن جمله است.

 

کشورهای اروپایی همچنین مانند آمریکا، در مناقشه میان اسرائیل و ایران و درگیری‌هایی که میان طرفین در سوریه روی داده است، طرف اسرائیل را گرفته‌اند.

 

کاخ سفید هم روز جمعه در بیانیه‌ای موضع‌گیری‌های ایران در قبال عربستان و اسرائیل را خیره‌سری خوانده و گفته که این رفتارها بطور جدی ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند.

 

این بیانیه پس از آن منتشر شده که اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد در پاسخ به راکت پراکنی سپاه پاسداران به بلندی‌ها جولان، پایگاههای نظامی ایران در سوریه را به شدت بمباران کرده است.

 

البته مقامات ایرانی با وجودیکه در موعظه و خطبەهای خود تهدید به محو اسرائیل از نقشه جهان می‌کنند، هرگونه دخالت سپاه در موشک‌پراکنی به جولان را انکار می‌کنند و می‌گویند این حملات کار آنها نبوده است.