"تلاشهای دیپلماتیک برای اعتصاب کنندگان و اوجالان آغاز شد" - تکمیلی

اعتصاب غذای استراسبورگ وارد چهارمین هفته خود شد و با هدف وادار کردن کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا به وظایف خود، دیدارهای دیپلماتیک سیاستمداران کردستانی آغاز شده است

اعتصاب غذای استراسبورگ وارد چهارمین هفته خود شد و با هدف وادار کردن کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا به وظایف خود، دیدارهای دیپلماتیک سیاستمداران کردستانی آغاز شده است. اکنون تلاشها به صورت متمرکز فقط در مرکز فرانسه در جریان است اما این تلاشها به کل اروپا گسترش خواهد یافت.

 

اعتصاب غذای نامحدود مدت ۲۱ روز است که در استراسبورگ فرانسه آغاز شده است. اعتصاب غدا در این شهر که سازمان جهانی منع شکنجه سی‌پی‌تی در آن واقع است، با این هدف انجام میشود که سازمان مذکور همچون اولین سازمان مسئول این امر وادار به انجام وظایفش گردد. همچنین اتحادیه‌ی اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپا در این شهر قرار دارند. اما این سازمانها تاکنون در زمینه‌ی حصر اوجالان اقدام و موضع مشخصی اتخاذ نکرده‌اند. اعتصاب کنندگان خواهان اقدام سی‌پی‌تی و سازمانهای اروپایی در زمینه‌ی پایان حصر هستند.

 

عگید پولات نماینده‌ی امور روابط خارجی انجمن جامعه‌ی دمکراتیک کردها در فرانسه-ج.د.ک فرانسه، در مورد تلاشهای دیپلماتیک در این مرحله گفت، هرچقدر تلاشهای دیپلماتیک نیرومندتر باشند در زمان کوتاهتری نتیجه حاصل خواهد شد.

 

پولات همچنین گفت، از ابتدای اعتصاب غذا تلاشهای دیپلماتیک ادامه دارد. به دلیل کریسمس و آغاز سال نو سازمانها تعطیل بودند، به همین دلیل تلاشها در این زمینه پیشرفت نداشته است، در این زمان باید اهمیت بیشتری به دیپلماسی خلق داده شود.

 

کمیته‌ی پشتیبانی فرانسه

پولات همچنین اعلام کرد، برای آنکه اعتصاب غذا را به تعداد بسیار و جامعه برسانیم، یک کمیته‌ی پشتیبانی تاسیس کرده‌ایم. کمیته نیز متشکل از دوستان فرانسوی ماست که نماینده‌ی ۹ سازمان متفاوت و نماینده‌ی احزاب و سازمانها هستند. برای آنکه خود را به جمع مردم در سایر جاها برسانیم این کمیسیون را تشکیل دادیم. هدفمان این است که اعتصابها را به موضوع روز افکار عمومی فرانسه مبدل کنیم.

 

مبارزاتمان را در کل اروپا گسترش می‌دهیم

پولات همچنین اعلام کرد، هم زمان با اعتصاب، جنبش آشتی فرانسه نیز فعال خواهد بود، وی گفت:"تلاش خوب و گسترده و ارتباطی مناسب با افکار عمومی فرانسه داشتیم. از طرف دیگر در آلمان و سوییس نیز مبارزات را آغاز کرده‌ایم. پس از ۷ ژانویه /۱۷ دی تعطیلات پایان می‌یابد و تلاشمان را در همه‌ی کشورهای اروپایی آغاز خواهیم کرد".

 

کمپین جمع‌آوری امضا ادامه دارد

عگید پولات همچنین اعلام کرد، کمپین جمع‌آوری امضا از بیسم ماه که برای ایجاد فشار بر سی‌پی‌تی بود، ادامه دارد. همچنین گفت:"هدف ما این است که با جمع‌آوری امضا بیشتر سی‌پی‌تی را تحت فشار قرار دهیم و وظایفشان را به آنها یادآوری کنیم. ما پرونده و بروشورهایی را آماده کرده و به طور مستقیم برای همه‌ی سازمانها، دسته‌ها، نهادها و احزاب سیاسی اروپا فرستاده‌ایم. همچنین هم زمان با اعتصاب غذا در شهر استراسبورگ تلاشهای دیپلماتیک بیشتری آغاز شده است".

 

با نمایندگان ۴۵ کشور دیدار خواهیم کرد

پولات خاطرنشان نمود، از ۱۴ تا ۱٨ ژانویه /۲۴ تا ۲٨ دی، تلاشهایی را آغاز می‌کنیم که اتحادیه‌ی اروپا و سازمان سی‌پی‌تی به طور ویژه هدف ما هستند. وی گفت:"۴۷ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند. ما از نمایندگی ۴۵ کشور دیدن خواهیم کرد و خواهان مذاکره و گفتگو خواهیم شد. غیر از ترکیه و آذربایجان، ما همه‌ی این کشورها را از فعالیتمان آگاه کرده و پرونده‌های آماده شده را به آنها خواهیم داد. در اتحادیه‌ی اروپا به تلاشهایمان برای دیدار با دبیر کل و کابینه‌ی دبیر کل ادامه خواهیم داد. ما به طور مستقیم با سی‌پی‌تی نشستهایی خواهیم داشت و اطلاعات کامل در مورد اعتصاب غذا و وضعیت فعالین و کمپین جمع‌آوری امضا در اختیارشان قرار می‌دهیم".

 

 

چهار حزب اعلام حمایت کرده‌اند

حزب کمونیست فرانسه، حزب چپ، حزب سبز و حزب ضد کاپیتالیسم نو طی بیانیه‌ایی از اعتصاب غذای فعالین حمایت کردند. در بیانیه‌ی آنها آمده است:

 

حزب کمونیست فرانسه: از فعالیت اعتصاب غذا حمایت می‌کنیم. از تلاش برای شناساندن حق فرهنگی و سیاسی کردها در ترکیه حمایت می‌کنیم. از مبارزات دمکراتیک، خلق کرد، لیلا گوون و آشتی و دمکراسی در ترکیه پشتیبانی می‌کنیم. ما از سازمانهای بین‌المللی میخواهیم در این راستا اقدام کنند.

 

حزب ضد کاپیتالیست نو: حکومت ترکیه باید مجازات شود. خواهان آزادی عبدالله اوجالان هستیم. خواستار آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی هستیم. باید پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود. خواستار اجابت درخواستهای اعتصاب‌کنندگان هستیم.

 

حزب چپ: پ.ک.ک باید از لیست ترور خارج شود. مبارزان کرد کوبانی، رقا و موصل را آزاد کردند. اوجالان صاحب این فلسفه است. اوجالان با پیشنهادها و راهکارهایش می‌خواهد خاورمیانه‌ای نو که در آن صلح و آشتی پابرجا باشد را بنیاد نهد، به همین دلیل باید آزاد شود. برای دمکراسی، آشتی خلق ترک و کرد و خاورمیانه بهترین راهکار، سیاسی می‌باشد. بر این اساس از فعالیت لیلا گوون حمایت می‌کنیم.

 

شورای مدیریتی و شورای رهبری ۲٨ دستگاه و سازمان

شورای مدیریتی پشتیبانی از کردهای فرانسه متشکل از ۲٨ سازمان و حزب سیاسی و دستگاه در فرانسه می‌باشد. آنها در مورد فعالیت اعتصاب غذا بیانیه‌ای منتشر کردند و اعلام نمودند، از این اعتصاب غذا حمایت می‌کنند. همچنین از سی‌پی‌تی و اتحادیه‌ی اروپا خواستند که هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کنند.

منبع؛ ینی ازگور پولتیکا