تمدید حکم بازداشت حمید نوری برای هشتیمن بار در سوئد

روز چهارشنبه (٢٧ مه/ ٧ خرداد) هشتیمن جلسه دادگاه برای تعیین وضعیت حمید نوری از عاملان قتلعام زندانیان سیاسی دهه ۶٠ در ایران در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. داده حکم به تمدید بازداشت نامبرده برای چهار هفته دیگر داد

به گفته‌ی ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر حکم بازداشت حمید نوری از عاملان قتلعام زندانیای سیاسی دهه ۶٠ از سوی دادگاهی در سوئد صادر شده و نوری می‌تواند ظرف دو هفته به این حکم اعتراض کند.

ایرج مصداقی گفته است :"از آنجایی ‌که این امکان وجود دارد که حمید نوری در اسناد و مدارکی که علیه او به دادگاه ارائه شده دخل و تصرف کند، یا به ‌دلیل وجود امکان فرار او، این قرار بازداشت مجددا تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰/ چهارم تیر ماه سال جاری، تمدید شد."

دادگاهی در سوئد روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ در اقدامی بی‌سابقه، حکم بازداشت یک شهروند ایرانی را به ظن معاونت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ و جنایت علیه بشریت صادر کرد.

چهار روز پس از آن،  این دادگاه با بررسی مدارک ارائه شده از سوی برخی از فعالان سیاسی ایرانی در خارج از کشور، بازداشت حمید نوری را به‌ مدت یک‌ ماه تمدید کرد.

دادگاه سوئد اما امروز حکم بازداشت حمید نوری را برای هشتمین بار تمدید کرد و این درحالی است که همچنان مشخص نیست جلسه رسیدگی به اتهامات نوری دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد. ایرج مصداقی نویسنده و عال حقوق بشر پیش‌تر در گفت‌وگو با رادیو زمانه پیش‌بینی کرده بود که احتمالا جلسه اول دادگاه در تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد دارند و می‌گویند او با نام مستعار عباسی، دادیار زندان گوهردشت بوده است.

نوری در سمت دادیار به شخصی به نام ناصریان کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده است.

بر اساس شهادت برخی زندانیان سیاسی از جمله ایرج مصداقی، ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که اکنون به عنوان رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مشغول به کار است.

مقیسه پس از سال‌های ۶۰، قاضی شده و مسئول رسیدگی به پرونده‌های شمار زیادی از فعالان سیاسی بوده است.

معروف است که او علیه فعالان مدنی و سیاسی حکم‌های زندان طولانی صادر می‌کند.