تمللی: دیروز چکار کردیم، امروز نیز همان را تکرار می‌کنیم

سزای تمللی رئیس مشترک کل ه.د.پ به سکوت در مقابل اعتصابها اعتراض کرد. وی در مورد تکرار انتخابات استانبول هم گفت، دیروز چکار کردیم امروز نیز همان را تکرار خواهیم کرد.

رئیس مشترک کل حزب دمکراتیک خلق‌ها ه.د.پ روز گذشته در جلسه‌ی هفتگی فراکسیونش در پارلمان ترکیه به سخنرانی پرداخت و در مورد اعتصاب ها علیه حصر، دیدار وکلا با اوجالان و تصمیم شورای عالی انتخابات برای تکرار انتخابات در استانبول سخن گفت.

 

تمللی اعلام کرد، طی ۴ سال گذشته بی‌عدالتی به اوج رسیده است. ما به مبارزات خود علیه بی‌قانونی و بی‌عدالتی ادامه می‌دهیم.

 

وی همچنین گفت؛"۱۰ پارلمانتار ما با حکم دولت از کار برکنار شده‌اند. همچنین آنها در انتخابات ۳۱ مارس نیز همان رفتار را تکرار کرده و همان برخورد را با شهردار مشترکها انجام دادند. اکنون نام شورای عالی انتخابات به شورای عالی تقلب تغییر کرده است.

 

سزای تمللی تاکید کرد که آنها از شهرهای خود صیانت خواهند کرد و از جامعه دفاع خواهند نمود. وی گفت، "اقتصاد را به این روز رساندند. به حقوق همه تجاوز کردند. انگار که اقتصاد هیچ مشکلی ندارد و هنوز در حال تهدید کردن هستند. خود رئیس جمهور این اعمال را مرتکب می‌شود. آنهایی که منفعتشان در جنگ است، بحران اقتصادی را دامن می‌زنند."

 

تصمیم شورای عالی انتخابات

تمللی در ادامه به تصمیم شورای عالی انتخابات برای تکرار انتخابات استانبول اشاره کرد و گفت، "شورا مشروعیت خود را از دست داده است. از ابتدا مشخص بود و ما هشدار دادیم. به همه‌ی ترکیه هشدار دادیم اما واکنشی ندیدیم، آنها وضعیت موش را نادیده گرفتند. در ۱۶ آوریل و ۲۴ ژوئن این امر مشخص شد. آنها در ترکیه در قبال سیاست آشتی‌خواهانه سکوت کردند، در مقابل خشونت صدای خود را بلند نکردند".

 

رئیس مشترک کل ه.د.پ اعلام کرد، شورای عالی انتخابات ۳۶ روز نتیجه‌ی این شکایت را مشخص نکرد. در نهایت نیز رای به تکرار  انتخابات استانبول داد. اکنون شورای عالی انتخابات به همصدای آ.ک.پ و م.ه.پ تبدیل شده است.

 

"برای آنکه بی‌قانونی ادامه نیابد، نباید در حال و هوای انتخابات بمانیم. افکار عمومی نباید خود را مشغول این مسئله بکند که آیا ه.د.پ در انتخابات شرکت خواهد کرد یا نه. بدون ه.د.پ ۳۱ مارس رخ نمی‌داد. آینده بدون ه.د.پ ممکن نیست. خود را مشغول این نکنید که ه.دپ چه می‌کند. مهم این است که شما چه می‌کنید. زمانی که در شرنخ آن وضعیت ایجاد شد، شما چکار کردید؟ مبارزات دمکراتیک به اتحاد و تصمیمات مشترک نیازمند است."

 

تمللی به حصر امرالی اشاره کرد و گفت، "شما در زمینه‌ی حصر چه می‌کنید؟ مدت ۴ سال است که حصر سنگین بر امرالی تحمیل شده است. نباید در مقابل حصر سکوت کنید."

 

"لیلا گوون ۱٨۱ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وی در مقابل این بی‌عدالتی و بی‌قانونی مقاومت می‌کند. خواستار حق و عدالت است. ناصر یاغز مقاومت می‌کند. درسیم داغ، طیب تمل، مراد ساریساچ و هزاران تن دیگر مقاومت می‌کنند. هزاران زندانی علیه حصر در اعتصاب به سر می‌برند. باید صدای آنها را شنید. برای آنکه حصر پایان یابد و اعتصابات شکسته شود، شما هم علیه سیستم فاشیسم و حصر صدای خود را بلند کنید."

 

سزای تمللی اعلام کرد،"اگر این سکوت ادامه پیدا کند، ممکن است تعداد زیادی از زندانیان جان خود را از دست دهند. هیچ کس نمی‌تواند این مسئولیت را قبول کند. به دلیل این سکوت مدت ٨ روز است که ۱۵ زندانی روزه‌ی مرگ را آغاز کرده‌اند. ما فرصت کوتاهی داریم. اگر نمی‌خواهیم که انسانها بمیرند باید با فعالینی که روزه‌ی مرگ گرفته‌اند همصدا شویم."

 

دیدار با اوجالان

تمللی در مورد دیدار وکلا با اوجالان گفت، "این دیدار بسیار دیر انجام شد. کم است اما از لحاظ حقوقی مثبت بود. نباید دیدارها محدود به همین یک دیدار شود.ب اید دیدارها با درستی و مرتب انجام شود. نباید امید ترکیه را از بین برد. باید آقای اوجالان و ۳ زندانی دیگر نیز از حقوق خود برخوردار باشند. باید این مسئله به صورت قانونی حل شود و به صورت سیستماتیک دیدار از امرالی عادی شود. این پروسه برای دمکراسی و آشتی در ترکیه بسیار مهم است."