توافق ترکیه و اروپا در مورد مهاجران در معرض فروپاشی است

​​​​​​​علی رغم توافق میان حکومت اردوغان و اتحادیه‌ی اروپا برای جلوگیری ازرفتن مهاجران از ترکیه به اروپا، اما از تعداد مهاجران کاسته نشده است. در سال ۲۰۱٨ تعداد ۵۰ هزار مهاجر از راه ترکیه به اروپا رفته‌اند

پناهجویانی که از ترکیه به اروپا می‌روند بنا بر توافق بین ترکیه و اروپا باید در ترکیه ساکن شوند، اما بر اساس گزارش روزنامه‌ی Welt am Sonntag چاپ آلمان، اتحادیه‌ی اروپا در مورد رفتن پناهجویان از ترکیه به اروپا یک گزارش محرمانه تهیه کرده است.

 

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱٨ در کل ۵۰ هزار و ۷٨۹ پناهجو که بیشتر اهل کشورهای ترکیه، عراق، سوریه و افغانستان هستند، از راه ترکیه به کشورهای اروپایی رفته‌اند.

 

همچنین اشاره شده است که سنگینی موج پناهجویان بر شانه‌ی یونان افتاده است. ۴۷ هزار و ۹۳۹ تن از این پناهجویان به یونان و ۲ هزارو ۳٨۳ تن به ایتالیا و ۳۴۹ تن به بلغارستان و ۱۱٨ تن به قبرس رفته‌اند.

 

میزان پناهندهجویان به اروپا ٢٢ درصد افزایش یافته است

همچنین آمده است، آن پناهجویانی که خود را به رود 'مریج' یونان رسانده‌اند نسبت به سال ۲۰۱۷ دو برابر شده است. بر این اساس نسبت رفتن پناهجویان از این راه به سال پیش ۲۲ درصد افزایش داشته است. همین امر سبب نگرانی بروکسل پایتخت اتحادیه‌ی اروپا شده است.

 

بر اساس آمار مرکز مقابله با قاچاق پناهجویان در اروپا، بیشتر پناهجویان از راه قاچاقچیها به اروپا می‌روند.

 

یک گزارش دیگر مشابه گزارش کومیسیون اروپا توسط وزارت داخله آلمان تهیه شده و هفته‌ی گذشته منتشر شد. در این گزارش نگرانی جدی در مورد توافق میان ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا در مورد پناهجویان آشکار شده است، زیرا به گفته‌ی آن این توافق توسط ترکیه به درستی انجام نمی‌شود.

 

سال ۲۰۱۶ میان آنکارا واتحادیه‌ی اروپا توافقی در مورد پناهجویان امضا شد. بر اساس آن توافق، که آلمان ریاست آنرا به عهده دارد، باید آنکار ۳ میلیون پناهجوی سوری، عراقی و افغانی را در ترکیه نگه دارد. یعنی باید ترکیه مرزها و دروازه‌هایش را ببندد و مانع کوچ پناهجویان به اروپا شود و در برابر نیز اتحادیه‌ی اروپا ۶ میلیارد یورو به رژیم ترکیه پرداخت می‌کند.

 

بروکسل تاکنون نصف این پول را به ترکیه داده است. در گردهمایی اعضای اتحادیه ی اروپا در ماه مارس گذشته تصمیم گرفته شد که در کمترین زمان ممکن ۳ میلیارد یوروی دیگر نیز به ترکیه پرداخت شود.

 

در بسیاری از رسانه‌های اروپا اطلاعات و اسنادی در مورد پرداخت پول اتحادیه‌ی اروپا به ترکیه پخش شده است و بر اساس این مدارک ترکیه این پول را برای پناهجویان خرج نمی‌کند، بلکه آنرا برای اهداف دیگر به کار می‌گیرد.