توافق پوتین و اردوغان برای نسل‌کشی خلق‌ها

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و طیب اردوغان همتای ترک او در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کردند که در رابطه با استقرار ارتش ترک در مناطق اشغالی و اخراج کوردها از زادگاهشان در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند

   ولادیمیر پوتین و طیب اردوغان روئسای جمهور روسیه و ترکیه پس از گفتوگویی شش ساعته سرانجام در کنفرانس خبری مشترک در مسکو اعلام کردند که مناطق اشغال شده در شمال سوریه در کنترل اشغالگران باقی می‌ماند.

   مفاد توافقنامه هشت ماده‌ای روئسای جمهوری روسیه و ترکیه به شرح زیر است:

۱. دو طرف تعهد خود را برای حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و حمایت از امنیت ملی ترکیه مجددا تأکید می‌کنند.

۲- آنها بر عزم خود در مبارزه با تروریسم تأکید می‌کنند.

۳. نیروهای ی.پ.گ و ق.س.د که به عمق ٣٢ کیلومتری مرز سوریه- ترکیه عقب‌‌نشینی کرده بودند، خلع سلاح شده و به مناطق خود برمی‌گردند.

۴- هر دو طرف بر اهمیت توافقنامه آدانا تأکید می‌کنند. فدراسیون روسیه در شرایط فعلی اجرای توافقنامه آدانا را تسهیل خواهد کرد.

۵- از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ ، پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه و نیروهای کورد باید در ١۵٠ ساعت از این مناطق خارج شوند.

۶. گشتهای مشترک روسیه و ترکیه با عمق ۱۰ کیلومتری (شش مایل) آغاز می‌شود.

۷. تمام نیروهای ی.پ.گ و ق.س.د از منبج و تل‌رفعت خارج می‌شوند.

۸- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناهندگان به صورت امن و داوطلبانه آغاز خواهد شد.

۹- برای اجرای این تفاهمنامه سازوکار مشترک نظارت و هماهنگی ایجاد خواهد شد.

۱۰. دو طرف به کار خود برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای درگیری سوریه در درون مکانیسم آستانه ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت می‌کنند."

انتظار می‌رود که هر کدام از اداره خودگردان شمال و شرق سوریه و همچنین نیروهای سوریه دمکراتیک در ساعات آتی بیانیه‌ای را در این رابطه منتشر کنند.