جانباختن ٣٧ کولبر و زخمی شدن ٨٢ تن دیگر در ششماهه نخست ١٣٩٨

در شش‌ ماه نخست سال جاری ٣٧ کولبر کورد جانشان را از دست دادند و ٨٢ کولبر دیگر زخمی گردیدند. کولبر‌ها شهروندان تهی‌دستی هستند که برای امرار معاش به حمل کالا در مرزهای سه بخش کوردستان می‌پردازند.

   برپایه‌ی آمار کولبر نیوز از آغاز فروردین تا پایان شهریور ١٣٩٨ در مجموع ٣٧ کولبر کورد جانباخته‌اند. در همین مدت ٨٢ کولبر در مرزهای روژهلات- باکور و روژهلات- باشور زخمی شده‌اند.

   طبق گزارش مذکور ٢٩ کولبر در شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی به قتل رسیده‌اند. دو کولبر به دلیل سقوط از صخره، چهار نفر در زیر بهمن و همچنین دو نفر دیگر در حوادث رانندگی جانباخته‌اند.

   از ٨٢ کولبر زخمی هم ٧٢ نفر با شلیک مستقیم نظامیان رژیم مجروح شده‌اند. سه تن در پی سقوط از صخره، دو نفر بر اثر انفجار مین و یک نفر هم در تصادف رانندگی زخمی شده‌اند.

   گزارش می‌افزاید که از تعداد ١١٩ نفر کولبر کشته و زخمی در ششماهه نخست سال ١٣٩٨ تعداد ٨۵ نفر از اهالی استان اورمیه، ٢٢ نفر از اهالی استان سنه و ١٢ نفر از اهالی استان کرماشان بوده‌اند.

   روژهلات کوردستان طی چهل سال گذشته به سبب سیاست‌های سیستماتیک رژیم استعمارگر جمهوری اسلامی و تاراج منابع زمینی و زیرزمینی آن در فقر بسر می‌برد. جمهوری اسلامی در راستای سیاست بیواقتدار از توسعه صنعتی در روژهلات کوردستان جلوگیری به عمل می‌آورد و همچنین بیکاری در بسیاری از مناطق روژهلات بیش از ۵٠ درصد است.

   ساکنان مناطق مرزی و بسیاری از شهرهای روژهلات برای امرار معاش به کار مشقت‌بار کولبری می‌پردازند. کولبرها کالاهایی را بر پشتشان به داخل خاک روژهلات حمل کرده و از این راه کسب روزی می‌کنند. بارهای کولبران را معمولا سیگار، تلفن ‌همراه، پارچه، لوازم خانگی، چای و به ندرت مشروبات تشکیل می‌دهند. آنان از راههای صعب‌العبور و مین‌گذاری شده مرزهای تصنعی روژهلات به باشور یا باکور کوردستان می‌روند. کالاهایی که کولبرهای کورد بر پشت خویش و با قیمت جانشان به داخل روژهلات حمل می‌کنند پس از انتقال به تهران و دیگر شهرهای ایران از سوی افراد سودجو با قیمت گزاف به فروش می‌رسند.

   رژیم ایران با ترویج بیکاری بر سیاست مزدورسازی در کوردستان پافشاری می‌کند. از نوجوانان ١٣ ساله تا سالمندان ٧٠ ساله به کولبری می‌پردازند. همچنین زنان کورد هم به کولبری روی آورده‌اند. جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته بیش از ٣٠٠ کولبر و کاسبکار کورد را به قتل رسانده است. آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌های چند سال گذشته وجود ندارد.