حامد: حکومت اقلیم کوردستان از سوی سفارتخانه‌ ترکیه اداره می‌شود

نیاز حامد ابراهیم تحلیلگر سیاسی کورد خاطرنشان کرد که پ.د.ک حکومت اقلیم را قبضه کرده و در عمل اتحادیه میهنی و جنبش گوران را به منزوی کرده است. پ.د.ک پارلمان را به عنوان یک بنگاه خود برای خدمت به منافع ترکیه مبدل کرده است.

نیاز حامد ابراهیم کارشناس سیاسی امور ترکیه و جنوب کوردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی جنبه‌های همکاری حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) و رژیم ترکیه پرداخته و از نقشه‌های مشترک پ.د.ک- میت مربوط به باشور کوردستان، موصل و کرکوک پرده می‌دارد.

واکنش‌ها به تصمیم خودسرانه پ.د.ک برای اعزام نیروی نظامی به زینی ورتی ادامه دارد. پ.د.ک در پوشش كذب مقابله با شیوع کروناویروس و بدون هماهنگی با دیگر احزاب جنوب کوردستان نیروهای نظامی وابسته به خود را در زینی ورتی مستقر کرده است. پ.د.ک در هفته‌های نخست مدعی شد که این نیرو برای مدت کوتاهی در زینی ورتی می‌مانند. بهرام یاسین فرمانده نیروهای هلگورد پ.د.ک دو روز پیش در گفتگو با وبسایت «خندان» تمامی ادعاهای مسئولین پ.د.ک را به چالش کشید. نامبرده گفت که انتقال نیرو به زینی ورتی برنامه‌ای دراز مدت بوده است و این نیرو همچنان در آنجا مستقر خواهند بود.

توافق مشترک میان پ.د.ک و ترکیه

به گفته نیاز حامد کارشناس مسائل سیاسی ترکیه و باشور کوردستان اظهارات بهرام یاسین را می‌توان اعتراف همکاری پ.د.ک و میت علیه کوردها به حساب آورد. نیاز حامد افزود:"آنچه در زینی ورتی روی داد موردی تازه نیست، ماه فوریه در سفر مسرور بارزانی به ترکیه این نقشه میان میت و پ.د.ک امضا شد. بمباران نیروهای گریلا در زینی ورتی و ساکنان غیرنظامی مخمور نتیجه توافق میان مسرور بارزانی با مسئولان سازمان میت است. نیاز حامد به گفته‌ی اردوغان اشاره کرد که خطاب به مقام‌های پ.د.ک گفته بود،«بدون کمک ما نمی‌توانید به حاکمیت خود ادامه دهید، به همین سبب آنچه را که ما می‌خواهیم باید انجام دهید» و در واقع این دستور اردوغان به حاکمیت باشور بود.

کنترل پ.د.ک به دست دستگاه اطلاعاتی ترکیه افتاده است

نیاز حامد با اشاره به پروژه‌‌ی روزآمد کردن میثاق ملی ترکیه از سوی رژیم حاکم بر این كشور گفت: "پ.د.ک با همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌هایش به دست دستگاه اطلاعاتی میت ترکیه افتاده است، پ.د.ک بدون اطلاع دولت ترکیه نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد. اراده‌ی انجام هیچ کاری را ندارد. روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشک نفت باشور کوردستان را روانه‌ی ترکیه می‌کند. پ.د.ک باید روزانه این مقدار نفت را برای اردوغان بفرستد. ترکیه در میان همه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای حساس پ.د.ک نیروهای خود را قرار داده است. در حقیقت چیزی به اسم پ.د.ک باقی نمانده است. ممکن است گروهی کوچک بگوید که پ.د.ک هنوز وجود دارد و تلاش میکند از خود محافظت کند، اما چیزی به نام این حزب باقی نمانده است. حزب دمکرات کوردستان پ.د.ک که به دست ترکیه افتاده است، هیچ ارتباطی با کوردها و حکومت عراق ندارد."

مزدور ترکیه است اما باز هم به ترکیه باج می‌دهد

حامد اعلام کرد، پ.د.ک در حال حاضر به نوعی گروهی از نیروهای مسلح ترکیه است و گفت:"این نوع مزدوریگری مقداری با مزدوران باکور کوردستان متفاوت است. در باکور در مقابل مزدوریگری پول دریافت می‌کنند، اما این امر پیش پ.د.ک معکوس است و آنها علاوه بر مزدوریگری پول هم پرداخت می‌کنند. برای ماندن در حکومت و قدرت این کار را می‌کنند."

برای اشغالگری به استقبالشان می‌رود

نیاز حامد گفت: "حکومت اقلیم کوردستان، قانونی و مشروع است و در چهارچوب قانون اساسی عراق تضمین شده است و در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است، اما پ.د.ک که حکومت را تصاحب کرده است این وضعیت قانونی را برای منافع خود به کار می‌گیرد. به خود اجازه می‌دهد به طور رسمی به استقبال ترکیه برود و در چهارچوب مرزهای قانونی عملیات نظامی انجام دهد."

حامد همچنین اعلام کرد، هر زمانی که ترکیه برای انجام عملیات فراخوانده شود، آمریکا نه نمی‌گوید، چون آمریکا نیز بخشی از این توطئه است. هرچند آمریکا نمی‌خواهد ترکیه  اقتصاد عراق را به کنترل در آورد و نمی‌خواهد در عراق و باشور کوردستان هم بماند، اما با نقشه‌های آنکارا علیه پ.ک.ک مخالف نیست.

این توطئه موصل و کرکوک را نیز دربر می‌گیرد

حامد همچنین تاکید کرد که این نقشه‌ی ترکیه که با همکاری پ.د.ک انجام می‌شود، شامل موصل و کرکوک هم می‌شود و گفت:"در این زمان که تبهکاران دولت ترکیه در اطراف موصل که هوادار اصیل نجیفی هستند، از نیروهای ترکیه خواستار ورود به موصل شدند. خطر نقشه در اینجا مشخص می‌شود، ارتش ترک از یک طرف در برادوست، قندیل و منطقه به جنبش آزادی کورد و نیروهای گریلا حمله می‌کند و نقشه‌ی اشغال آن مناطق را دارد، از طرف دیگر هم با همکاری پ.د.ک در موصل و کرکوک دخالت می‌کند و اینگونه نقشه‌ی آنها تکمیل می‌شود. نقشه‌ی میثاق ملی را اینگونه اجرا می‌کند."

این حکومت فقط به اسم حکومت است

نیاز حامد همچنین اعلام کرد، حکومت اقلیم کوردستان، دستورالعمل خود را از کنسولگری ترکیه در هولیر دریافت می‌کند و گفت:"ی.ن.ک و گوران(تغییر) هیچ نقشی در تصمیمها ندارند، پ.د.ک تحت عنوان مشروعیت بخشیدن به سیاست‌هایش آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد. همه به خوبی می‌دانند اتحادیه میهنی و گوران هیچ نقشی در این حکومت ندارند. این دستگاه فقط عنوان حکومت را یدک می‌کشد."