حزب سوسیالیست فرانسه کودتا علیه شهرداری‌های کردستان را محکوم کرد

حزب سوسیالیست فرانسه غصب شهرداری‌های ه.د.پ در کلان‌شهر‌های آمد، وان و مردین را محکوم کرد.

  غصب شهرداری‌ها و انتصاب گماشته (قیم) از سوی رژیم نژادپرست ترک بر آنان با اعتراض‌های گسترده‌ای در کردستان، اروپاو آمریکای لاتین روبرو شده است. حزب سوسیالیست فرانسه در بیانیه‌ای غصب‌ شهرداری‌ها از سوی رژیم اردوغان را محکوم کرد.

  کودتا علیه دمکراسی

  در بیانیه‌ی حزب سوسیالیست فرانسه آمده است، "حزب سوسیالیست برکنار کردن شهرداران آمد، وان و مردین در روز ۱۹ آگوست ۲۰۱۹ در جنوب شرقی ترکیه که بیشتر اهالی آن کرد هستند را به شدت محکوم می‌کند. 

  به جای شهرداران ه.د.پ که در ۳۱ مارس/ ۱۰ فروردین به شیوه‌ای دمکراتیک انتخاب شدند، از سوی دولت و به گونه‌ای شخصی قیم‌ گماشتند. همچنین به اتهام مبارزه علیه تروریسم ۴۱۸ تن از اعضای مجلس و کارمندان شهرداری‌ها دستگیر شده‌اند.

  حزب سوسیالیست کودتای کنونی علیه دمکراسی را محکوم کرده و در برابر قدرتی که حکومت ترکیه علیه اپوزیسیون و بویژه ه.د.پ به کار می‌بندد ابراز نگرانی می‌کند. پیش از این نیز قریب ۱۰۰ شهردار برکنار شده و آنکارا قیم‌هایی را به جای آن‌ها گماشته بود. همچنین نمایندگان و دو تن از روسای مشترک ه.د.پ تاکنون در زندان‌ها هستند.

  باید فرانسه و اتحادیه‌ی اروپا این اقدام را محکوم کنند

  حزب سوسیالیست اعلام می‌دارد، حمله به دمکراسی و یا ستم بر کردها در لوای مبارزه علیه تروریسم توجیه‌پذیر و قانونی نیست. بایستی این اقدامات از سوی فرانسه و اتحادیه‌ی اروپا به شدت محکوم گردد."