حصر اوجالان از سوی رژیم ترک به بحث کنگره‌ی احزاب سوسیالیست اروپا مبدل شد

​​​​​​​ه.د.پ در کنگره‌ی احزاب سوسیالیست اروپا- پی.ای.اس شرکت کرد و انزوای تحمیل شده به عبدالله اوجالان را در این کنگره مطرح کرد و آنرا محکوم نمود

هیئت ه.د.پ متشکل از هشیار اوزسوی جانشین رئیس مشترک ه.د.پ و بدیعه ازگوچه پارلمانتار وان و ایوب دورو نماینده‌ی بروکسل ه.د.پ در کنگره‌ی احزاب سوسیالیست اروپا در شهر لیسبون پایتخت پرتغال شرکت کرده‌اند.

 

ه.د.پ در مورد شرکت حزبش در این کنگره بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن آمده است: حزب ما در چهارچوب کنگره با احزاب مختلف دیدار کرده است. پارلمانتار ما بدیعه ازگوکچه انزوای تحمیل شده به اوجالان، اعتصاب لیلا گووَن پارلمانتار جولمرگ که یک ماه است در اعتصاب به سر می‌برد و همچنین وضعیت صلاح الدین دمیرتاش را در کنگره مطرح کرد.

 

وی در مورد حصر اوجالان و اعتصابات اطلاعاتی را در اختیار حاضرین قرار داد.

 

هشیار اُزسوی جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در کنگره در مورد تحولات سیاسی ترکیه سخن گفت. وی در مورد صلاح‌الدین دمیرتاش که دادگاه حقوق بشر اروپا حکم آزادی او را صادر کرده بود و همچنین در مورد سیاستمداران در بند دیگر گفت: احکام آنها با فشار سیاسی به آنها تحمیل شده است. ازسوی همچنین گفت: با انزوای تحمیل شده و همچنین اعتصابات به انتخابات پیش رو نزدیک می‌شوند و هر چه به آن نزدیکتر می‌شوند فشارها بر ه.د.پ نیز افزایش می‌یابد.

 

لازم به ذکر است که نخست وزیر و سایر وزرا نیز در این کنگره حضور داشتند.

 

روئسای احزاب سوسیال دمکرات اروپا، نخست وزیر و وزرای اتحادیه ی اروپا در این کنگره شرکت داشتند.

 

کنگره با انتشار بیانیه‌ی نماینده‌ی عالی سیاست و امور خارجه اتحادیه‌ی اروپا آنتونیو کوستای نخست وزیر پرتغال به کار خود پایان می‌دهد.