حمله‌‌‌‌‌ی ملخ‌‌‌‌‌ها به ایران

در حالی‌‌‌‌‌که ایران هنوز با مشکلات و تبعات ناشی از سیل ویرانگر در استانهای شمالی، غربی و جنوبی خود دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌کند، با حمله‌‌‌‌‌ی غیر مترقبه‌‌‌‌‌ی ملخ‌‌‌‌‌های روبرو گشته و در برخی از نواحی جنوبی ایران این حمله باعث ایجاد وضعیتی بحرانی شده است.

از اواسط هفته‌‌‌‌‌ی گذشته ایران با موج حمله‌‌‌‌‌ی ملخهای دریایی روبرو شده است که می‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد بحرانی در کشاورزی این کشور و کمبود شدید منابع غذایی شود. این ملخ‌‌‌‌‌ها از مقصد عربستان سعودی به زمین‌های زراعی استان‌‌‌‌‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کرده‌اند.

 

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش کرده که ملخ‌های صحرایی به سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و مراتع چابهار حمله کرده‌اند. هجوم گسترده این ملخ‌‌‌‌‌ها در گروه‌های ٢٠ میلیونی، باعث نگرانیهای شدیدی گشته و وضعیت امنیت غذایی ایران را از رنگ زرد به رنگ نارنجی تبدیل کرده است. بنا به گفته‌‌‌‌‌ی حمید دولتی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان این ملخ‌ها روزانه می‌‌‌‌‌توانند ٢٠٠ تا ٢۵٠ کیلومتر را طی و در صورت وزش باد موافق، این مسافت می‌‌‌‌‌تواند می‌تواند روزانه به ۵٠٠ تا ١٠٠٠ کیلومتر نیز بالغ گردد. این حمله‌‌‌‌‌ی وسیع در حالی است که سازمان حفظ نباتات ایران هشدار داده است که در اردیبهشت ماه موج جدیدی از ملخ‌ها وارد ایران خواهند شد و حجمشان ۵ تا ۶ برابر بیشتر از تعداد فعلی خواهد بود.

 

از سوی دیگر محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات ایران با ابراز نگرانی از حمله‌‌‌‌‌ی وسیع ملخ‌‌‌‌‌ها تلویحا از عدم تخصیص اعتبار به منظور مقابله با این بحران انتقاد کرده و اظهار داشته است که به رغم نامه‌نگاری و درخواست از وزیر جهاد کشاورزی، اختصاص اعتبار لازم به این درخواست بی‌پاسخ مانده است. سازمان حفظ نباتات ایران روز پنجشنبه ٢٩ فروردین نیز در این رابطه هشدار داده است که در صورت عدم تامین  اعتبار لازم برای مبارزه با حمله‌‌‌‌‌ی ملخ‌‌‌‌‌ها  کار از کار گذشته و هجوم این آفت در کنار سیل، به بحران تازه‌ای برای ایران تبدیل خواهد شد. در این رابطه سازمان خوار و بار جهانی-فائو- نیز با اعلام تغییر وضعیت ایران از زرد به نارنجی نسبت به تامین امنیت غذایی در ایران هشدار داده است.

 

ملخ صحرایی که در ایران با نام ملخ دریایی نیز شناخته می‌‌‌‌‌شوند از خطرناکترین گونه‌های ملخ هستند که می‌توانند به محصولات کشاورزی آسیب‌‌‌‌‌های شدیدی وارد کنند. در حالی که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دو هفته پیش در سایت رسمی خود هشدار داده است که ملخ‌های صحرایی در ماه مارس به دو طرف دریای سرخ به مساحت ٨٠ هزار هکتار حمله کرده و به خاطر خشکسالی به سمت یمن، عربستان و سودان کوچ کرده‌اند، منابع خبری نزدیک به اصولگرایان درصدد هستند تلویحا این حمله را حمله‌‌‌‌‌ای عمدی و برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده از سوی عربستانیها قلمداد کنند.

 

به نظر می‌‌‌‌‌رسد در سالی ‌‌‌‌‌که وعده‌‌‌‌‌ی رونق اقتصادی ایران داده می‌‌‌‌‌شد این کشور نه تنها از هیچ رونقی برخوردار نخواهد بود، بلکه در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی غذایی نیز با مشکلات فراوان‌‌‌‌‌تری روبرو خواهد شد. افت رشد اقتصادی ایران، سایه تحریم‌‌‌‌‌ها، کاهش خریداران نفت ایران و بحران سیل و اخیرا هجوم ملخها به ۶ استان جنوبی ایران دورنمای این وعده را بیش از پیش تیره و تار خواهد نمود.