حکومت مرکل ۵ قرارداد واگذاری اسلحه به ترکیه را امضا کرده است

از زمان آغاز حکومت جدید مرکل تا کنون این کشور ۵ قرارداد تحویل اسلحه به ترکیه را امضا کرده است و این قراردادها در مرحله‌ی اجرایی قرار گرفته‌اند

حزب چپ آلمان در مورد بازرگانی نظامی آلمان با ترکیه و عربستان سعودی سوالاتی را در پارلمان آلمان مطرح نموده است. وزارت اقتصاد آلمان نیز به این پرسش‌ها پاسخ داده است. این وزارت در مورد فروش اسلحه به ترکیه از طرف حکومت دمکرات مسیحی/سوسیال دمکرات به ریاست آنگلا مرکل از ١۴ مارس ۲۰۱٨ تا ٣٠ ژوئن ۲۰۱٨، اطلاعاتی را منتشر کرده است.

 

بر اساس پاسخ‌های وزارت اقتصاد آلمان، ۵ قرارداد برای فروش اسلحه به ترکیه امضا شده است که ارزش این قرارداها ۴۱٨ هزار و ۲۷۹ یورو می‌باشد. همچنین در حکومت پیشین مرکل در مدت زمان دو ماه و نیم و هم زمان با حمله‌ی ترکیه به عفرین، ۳۴ قرارداد فروش اسلحه با ارزش ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو با ترکیه امضا شده است. آنچه جالب توجه است این است که حکومت آلمان در هنگام حمله‌ی ترکیه به عفرین و در مدت زمان بسیار کوتاهی این حجم از قرارداد را با ترکیه امضا کرده است.

 

ریاست برلین در سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۳٨ قرارداد فروش اسلحه به ارزش ۳۴ ملیون یورو را با ترکیه امضا کرده بود. حکومت برلین در سال ۲۰۱۶، ٨۹ ملیون و ۹۰۰ هزار یورو اسلحه به ترکیه فروخته است. این آمار به صورت رسمی توسط وزارت دارایی منتشر شده است. بر اساس این اطلاعات فروش اسلحه به ترکیه کاهش یافته است.

 

علت کاهش فروش اسلحه به ترکیه به دو عامل برمی‌گردد؛ عامل اول وجود بحران اقتصادی در ترکیه است که بحران اقتصادی در ترکیه هر روز جدیتر می‌شود. عامل دوم هم اعطای حق تولید برخی از سلاحها از سوی آلمان به ترکیه است و همین سبب می‌شود ترکیه خود آنها را تولید کند.

 

حزب چپ آلمان به شدت بازرگانی اسلحه با ترکیه را محکوم کرد. استفان لیبیچ که یکی از نمایندگان پرسش کننده در مجلس آلمان بود گفت: قراردادهای فروش اسلحه به ترکیه شرم‌آور است". وی همچنین خواستار تحریم فوری فروش اسلحه به ترکیه شد.