خانواده‌ی کارتال: ۲۳ بار درخواست آزادی وفا را به وزارت دادگستری تحویل دادیم

زندانی بیمار وفا کارتال در ۳۰ مه ۲۰۲۰ در زندان نوع F ادرنه جان خود را از دست داد. خانواده‌ی وی اعلام کردند، به دلیل شیوع ویروس کرونا به وزارت دادگستری رفته و درخواست کرده‌اند تا وفا کارتال را آزاد کنند.

وضعیت و زندگی زندانیان بیمار برای رژیم ترک هیچ اهمیتی ندارد. به همین دلیل روزانه زندانیان بیمار در زندان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. پس از مرگ صبری کایا زندانی بیمار، این بار هم در ۳۰ مه ۲۰۲ ، وفا کارتال دیگر زندانی بیمار جان خود را از دست داد. وی فشار خون، قند، هپاتیت ب و بیماری روده داشت و نام وی در لیست زندانیانی که بیماری شدید دارند ثبت شده بود، اما علی‌رغم اینها هیچ اقدامی برای درمان وی و یا آزاد کردنش از زندان انجام نشد و در نهایت به دلیل بیماری در زندان جان باخت. خانواده‌ی کارتال در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز به شدت به این رفتار دولت ترکیه اعتراض کردند.

خانواده‌ی کارتال برای تحویل گرفتن پیکر وفا کارتال و انتقال وی به مانیسا به بیمارستان دانشگاه تراکیا مراجعه کرده و جسد وی را تحویل گرفته‌اند. وفا کارتال مدت ۲۴ سال بود که علی رغم داشتن بیماریهای مختلف در زندان بود و با نگه داشتن وی در زندان او را با مرگ مواجه کرده بودند.

خانواده‌ی وی اعلام کردند، در زمان شیوع ویروس کرونا آنها ۲۳ بار به وزارت دادگستری رفته و درخواست کرده بودند تا وفا کارتال را آزاد کنند اما در این وزارتخانه هیچ کس با احساس مسئولیت با آنها برخورد نکرده است.

خانواده‌ی کارتال همچنین گفتند، وفا کارتال در سال ۲۰۱۸ به دلیل نقض حقوق بشر و حق دریافت خدمات پزشکی در زندان نوع F تکیرداغ به مدت ۹۶ روز دست به روزه‌ی مرگ زده بود و پس از آنکه وی را به زندان نوع F ادرنه منتقل کرده بودند، وی را در شرایط بسیار بدتری قرار دادند و زندگی را برای او بسیار دشوار کرده بودند.

خانواده‌ی وفا کارتال همچنین گفتند، از ابتدای ماه مه به دلیل شیوع کرونا نتوانسته‌اند با وی دیدار کنند. دولت ترکیه در مقابل چشم همگان وفا کارتال را در چنگال مرگ رها کرده بود و او را در این شرایط نگه داشته بودند. دلیل آن هم انتقام گرفتن از وفا کارتال بود و به همین دلیل او را در این شرایط نگه داشته بودند.

خانواده‌ی وی همچنین گفتند، پیکر وفا کارتال را به مانیسا می‌برند و در کنار مادرش رفیقه کارتال وی را به خاک می‌سپارند.