خطرات استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی ترکیه

ردوان توران پارلمانتار شهر مرسین حزب دمکراتیک خلق‌ها در مورد به کارگیری مواد شیمیایی در کشاورزی ترکیه گفت، " این مواد مفید نیستند بلکه زهر می‌باشند. ما مخالف بکارگیری سم هستیم."

سازمان گرین پیس(صلح سبز) در ۵ فروشگاه بزرگ و یک بازار، گوجه، فلفل و خیار را به نمایش گذاشته بود. در میان این محصولات سم آفات پیدا شده بود. این در حالیست که ۱۵.۶ نمونه‌ی این سموم برخلاف قانون استفاده شده بودند.

روسیه صدها تن محصول کشاورزی ترکیه را پس فرستاده است

پس از انجام تحقیقات مشخص شد، روسیه صدها تن مرغ و ماندالین را به ترکیه پس فرستاده است. روسیه پیشتر نیز چندین مورد خوراکی و محصولات ترکیه را باز پس فرستاده بود.

به گزارش خبرگزاری کنترل محصولات کشاورزی روسیه در ماه ژوئن ۲۰۱۹ اجازه نداده‌اند ۵۰.۹۰۶ تن گوجه از ترکیه وارد روسیه شود. همچنین در همان زمان ۳۷۰ تن ماندالین ترکی از روسیه به ترکیه پس فرستاده شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این مواد (آفت‌کش‌ها) برای سلامت انسان بسیار مضر می‌باشد. از ۱۰۰ نمونه‌ی این مواد مشخص شده که سطح سموم در آنها بسیار بالاست.

ه.د.پ مخالف بکارگیری سموم در کشاورزی است

ردوان توران پارلمانتار ه.د.پ میرسین اعلام کرد، در ترکیه استفاده از سموم و مواد شیمیایی در کشاورزی کنترل و نظارت نمیشود. وی همچنین اعلام کرد، " این مواد سم می‌باشند. باید استفاده از آنها تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. ما به عنوان ه.د.پ مخالف بکارگیری این مواد در کشاورزی هستیم. ما پیشتر نیز این موضوع را به پارلمان برده‌ایم و در مورد آن گفتگو کرده‌ایم، اما حکومت به آن اهمیت نمی‌دهد. از کشاورزان حمایت نمی‌شود و کشاورزان هم می‌گویند، هرچقدر بیشتر از سموم استفاده کنند به نفع آنها خواهد بود، اما حقیقت خلاف این است. سال به سال استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی بیشتر می‌شود. چون هر سال خاک به مقدار بیشتری از این مواد نیاز دارد. علت اصلی بیماری سرطان و چندین بیماری دیگر مواد شیمیایی موجود در محصولات کشاورزی هستند."