در جریان سیل اخیر در ایران، ٢٠٠ نفر جان خود را از دست دادند

​​​​​​​طبق آمارهای رسمی منتشر شده، شمار کشته‌شدگان سیل اخیر در ایران و شرق کردستان به ۵٧ نفر رسیده است، اما آمارهای محلی و غیر رسمی حاکی از کشته شدن ٢٠٠ نفر در جریان اتفاقات چند روزه‌ی اخیر است

از ابتدای نوروز امسال، به دلیل بارش‌های فراوان، ایران و شرق کردستان شاهد سیلهای مهیبی بود که در جریان آن شهرها، مناطق و روستاهای فراوانی متحمل آسیب‌های ناشی از سیل شدند. در جریان این سیل‌های مهیب که به حوادث ناگواری ختم شد، ده‌ها نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر نیز مجروح و بسیاری نیز دچار صدمات مالی فراوان شدند.

 

به رغم گذشت ١٨ روز از این سیل و پیامدهای فاجعه بار آن، تا کنون نیز رژیم ایران ابعاد وسیع آن را پوشش نداده و به علت ناتوانی در کمک رسانی‌های لازم، بخش فراوانی از سیل زدگان خصوصا در شهر معمولان بی سرپناه و فاقد کمترین امکانات لازمه زندگی بدون کمک رسانی مانده‌اند. مردم از این انفعال رژیم بسیار خشمگین می‌باشند.

 

روستاها و شهرهای فراوانی همچنان در داخل آب هستند

در بسیاری از مناطق سیل زده‌ی ایران و شرق کردستان، شهرها و روستاها همچنان در داخل آب یا محاصره‌ی آب قرار داشته و تمامی امکانات زندگی خود را از دست داده‌اند. بسیاری از خانه‌ها و منازل داخل آب قرار داشته یا به دلیل سیل ویران شده‌اند. طبق آمارهای رسمی تا کنون ۵٧ نفر جان خود را از دست داده اما آمارهای محلی و اپوزیسیون شمار کشته شدگان را بیش از این ذکر کرده و این امار را ٢٠٠ نفر عنوان کرده‌اند. منطقه‌ی لرستان به عنوان بخشی از شرق کردستان بیشترین شمار تلفات و ضررهای مادی را به خود دیده است.

 

رژیم درصدد است میزان خسارات و تلفات منتشر نشود

پزشکی قانونی لرستان اعلام نموده است که ١۴ جنازه از داخل آب بیرون کشیده شده است، کشته شدگان منطقه‌ی پلدختر نیز در این آمار لحاظ نشده و آمار تخمینی بیش از این موارد ارزیابی می‌شود. حکومت ایران نیز به منظور ممانعت از خشم مردم، شمار تلفات این سیل را منتشر نمی‌کند. حمید رضا کاظمی نماینده‌ی مردم پلدختر و معمولان در این رابطه اعلام داشت که نیمی از شهرهای پلدختر و معمولان و ٢٠ روستای دیگر همچنان در زیر سیل قرار دارند. کمکها با دشواری و از طریق هلیکوپتر انجام و وضعیت بسیار ناگوار است. تا جایی که ارتباط با ١٠٠ روستا به طور کامل قطع شده است. روستاییان خود را به مناطق کوهستانی و مرتفع رسانده و از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند. لازم است که سریعا کمکهای لازم به دست این افراد برسد.

 

حمله به سیلزده‌گان

در روستای چاکیزی و سورگور که در جنوب غرب استان خوزستان قرار دارند، سپاه پاسداران به سیلزدگان حمله کرده‌اند. نیروهای سپاه درصدد برآمده‌اند که با بازکردن دریچه کانال‌های آبرسانی بروی مناطق سکونت و مزارع روستائیان عرب نشین این منطقه، مانع از ورود آب به تاسیسات نفتی شوند، که در جریان مخالفت مردم با این اقدام سپاه، نیروهای این نهاد امنیتی به مردم حمله نموده‌اند. اعلام شده است که در جریان این حمله بسیاری مجروح و یک نفر نیز کشته شده است.