در غیاب امدادرسانی و رسانه‌ها، سیل روستاهای بلوچستان را به زیر آب برد

بارشهای شدید و مداوم در چند روز اخیر سبب وقوع سیل در بسیاری از شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان شد و در این میان از امدادرسانی به سیل‌زدگان و حتی حضور رسانه ها خبری نیست.

بنابر گزارش منابع محلی سیل سبب مسدود شدن و تخریب بسیاری از مسیرهای ارتباطی و همچنین پل ها و معابر شده است و برخی روستاها چهار تا ٨ متر به زیر آب فرو رفته‌اند.

در این میان امدادرسانی ضعیف و نبود امکانات سبب وارد آوردن خسارات مالی و جانی به شهروندان شده است. بسیاری از مردم به روی درختان پناه برده‌اند. محصولات کشاورزی نابود شده و تعداد زیادی از دام روستاییان تلف شده‌اند.

روز دوشنبه ۲۳ دی روح الله سرگزی معاون مدیریت ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد، بارندگیهای اخیر در استان طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بسیاری از شهرها و روستاها درگیر سیلاب شده‌اند و حجم زیادی از سیلاب در استان جاری شده است.

 معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت، سدهای خیرآباد شهرستان نیکشهر، زیردان شهرستان چابهار، شی‌کلک شهرستان قصرقند و پیشین شهرستان سرباز سرریز کرده‌اند.

ویدیوهای منتشر شده توسط فعالین و در فضای مجازی نشان می‌دهد که کپرها و سیاه چادرهای روستاییان را آب برده است و مردم به باغها و مزارع و بالای درختان پناه برده‌اند.

در چنین شرایطی تلفن و اینترنت قطع می‌باشد و از امدادرسانی موثر به جز تعداد کمی از نیروهای بومی خبری نیست. در حالی که تعداد کثیری در سیل گرفتار شده‌اند از هلی کوپتر هم خبری نیست و فقط صیادان بلوچ، در یک اقدام داوطلبانه و خودجوس از چابهار بسیج شدند و ساکنان سیل‌زده روستای اورکی دشتیاری را با قایق‌های صیادی از مهلکه نجات دادند.

به گفته‌ی عباسعلی ارجمندی مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان سیل‌زدگان بیش از هر چیز به رول پلاستیک، موکت، پتو، چادر، بسته غذایی، انواع کنسرو، آب معدنی و ست بهداشتی نیاز دارند اما استانداری به تنهایی از عهده تهیه این نیازها برنمی‌آید و به مشارکت مردم و دیگر استان‌ها نیاز دارد.

یک عضو شورای شهر بنت صبح دوشنبه ۲۳ دیماه گفت، ۵۰ روستای شهرستان بنت در محاصره‌ی سیل هستند. ارتباط با بخش غربی شهرستان بنت به کلی قطع شده و از وضعیت آنها طی سه روز اخیر هیچ خبری در دست نیست.

وی همچنین گفت: "ما نگران ساکنان روستاهای شهر بنت هستیم، چرا که مطمئن هستیم با توجه به وضعیت معیشتی‌شان مواد غذایی، پتو و امکانات لازم را ندارند. راه‌ها مسدود شده و امدادگران هلال احمر پشت رودخانه ملوران که طغیان کرده مانده‌اند و متاسفانه تاکنون بالگردی برای کمک به این منطقه اعزام نشده است."

به گفته محمد رادمهر، فرماندار جاسک، بارندگی در این شهرستان در صد سال گذشته بی‌سابقه بوده است. رودخانه گابریک طغیان کرده، سد جگین با ارتفاع چهار متر سرریز کرده و روستاهای آن نواحی را زیر آب برده است. ارتباط زمینی با سایر نواحی استان نیز میسر نیست.

همچنین  محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از همه جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد و شبکه تخصصی امداد و نجات خواست تا برای کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان و برای اعزام به این مناطق آماده شوند.

با توجه به وضعیت معیشتی مردم استان سیستان و بلوچستان و فقر گسترده احتمال می‌رود مردم در مناطق سیل زده با مشکلات بسیار از جمله تهیه‌ی خوراک و ملزومات اصلی خود مواجه هستند.

در شرایطی که بیشتر رسانه‌ها درگیر مسائل مربوط به کشته شدن قاسم سلیمانی، اعتراضات مردمی و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری توسط سپاه می‌باشند، توجه به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان به حداقل رسیده و این در حالیست که جان این شهروندان به شدت در خطر می‌باشد.

رژیم طی چند روز سیل در استان حتی از اعزام یک هلی کوپتر به منطقه خودداری کرده و عملا امدادرسانی به سیل زدگان صفر می‌باشد.

در چنین شرایطی مردم خود باید برای کمک به هم وطنان سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان اقدام کرده و با تشکیل کمپینهایی به جمع آوری کمک برای مردم استان بپردازند.