درخواست ۵ کشور از ایران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

۵ کشور از ایران درخواست کردند تا جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که در ایران با موشکهای سپاه سرنگون شدند، به کشور ثالث جهت رمزگشایی تحویل دهند.

وزیر امور خارجه‌ی کانادا به نمایندگی از ۵ کشوری که اتباع آنها مسافرین این هواپیما بودند، از ایران خواست تا جعبه‌های سیاه را تحویل دهد.

وزرای امور خارجه‌ی کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و معاون خاورمیانه‌ی وزارت خارجه‌ی بریتانیا روز شنبه ۲۶ بهمن در حاشیه‌ی نشست امنیتی مونیخ برای بار دوم پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه گرد هم آمدند و با انتشار بیانیه‌ای دولت ایران را در تعجیل در انجام وظایف خود بر اساس معاهدات بین‌المللی فرا خواندند.

در این جلسه که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی ایران هم به عنوان مهمان دعوت شده بود، وزیر امور خارجه‌ی کانادا به قرائت بیانیه در حضور خبرنگاران پرداخت و بر لزوم همکاری ایران برای انجام تحقیقات کامل در مورد این فاجعه تاکید کرد. او همچنین گفت که آنها در این زمینه به اختصار با ظریف گفتگو کرده و بر اجرای عدالت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل ایران تأکید کرده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی کانادا همچنین اعلام کرد، آنها به ظریف گفته‌اند که ایران باید به همه‌ی پرسش‌های مهم هم درباره‌ی واقعیت ماجرا و هم درباره وجه حقوقی آن پاسخ دهد.

پس از پایان دومین نشست مقام‌های این پنج کشور، آنها در یک نشست مطبوعاتی نیز شرکت کردند. وزیر امور خارجه‌ی کانادا در جریان این نشست گفت ایران باید جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را به فرانسه بفرستد، زیرا فرانسه تمامی امکانات فنی لازم برای رمزگشایی پیام‌ها در این جعبه‌ها را دارد.

جواد ظریف روز جمعه در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته بود که ایران فناوری لازم برای بازگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراین را ندارند و آنرا به کشوری ثالث هم تحویل نمی‌دهد.

روز ١٨ ژانویه / ٨ دی پرواز شمار ٧۵٢ خطوط هوایی اوکراین از تهران به مقصد کی‌یف به هوا برخاست اما شش دقیقه پس از به هوابرخاستن توسط دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ١٧۶ سرنشین آن کشته شدند. جمهوری اسلامی ایران در سه روز نخست حمله موشکی را کتمان کرد ولی پس از فشارهای بین‌المللی و لورفتن تصاویر ویدیویی دال بر موشک‌پرانی سپاه در نزدیکی محل سقوط هواپیما مجبور به پذیرش واقعیت شد. ایران سپس حمله سپاه را ناشی از «خطای انسانی» خواند اما با افشای مکالمات صوتی یک خلبان پرواز هوایی ماهان با برج فرودگاه خمینی در تهران که مشاهدات مربوط به حمله موشکی را گزارش داده است پرسش‌های تازه‌ای در خصوص چرایی حمله سپاه به هواپیمای مسافربری بوئینگ ٧٣٧ اوکراین طرح شده‌اند.