دستگاه دیپلماسی ترکیه از ترس شکست فعال شد

سفر چاوش اوغلو به ایران دستاوردی در پی نداشت و غرب هم بر شدت مواضع علیه اقدامات اشغالگرانه افزودند

سفر چاوش اوغلو به ایران دستاوردی در پی نداشت و غرب هم بر شدت مواضع علیه اقدامات اشغالگرانه افزودند

 

ترکیه به دنبال شکست نظامی در اجرای طرحش در حمله به شمال سوریه اکنون دستگاه دیپلماسی خود را بیش از پیش فعال کرده تا شاید نجات پیدا کند. با ادامه مقاومت در عفرین شواهد نشان می‌دهد که آنکارا حال و روز خوبی در دنیای سیاست هم ندارد.

 

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بطور ناگهانی به تهران سفر کرده بود تا با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کند. خبرگزاری‌های ترکیه می‌گویند موضوع بحث آنها عفرین خواهد بود. گزارشهای تکمیلی از تهران حاکی از شکست مذاکره طرفین حول موضوع تداوم حملات اشغالگرانه ترکیه به شمال سوریه است. کارشناسان عدم برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف را نشانه مایه‌پوچی سفر چاووش اوغلو عنوان می‌کنند.

 

این دیدار یک روز پس از آن صورت گرفت که حسن روحانی در یک نشست خبری گفت ورود نظامی به یک کشور دیگر باید با اجازه دولت و مردم آن کشور باشد. او ابراز امیدواری کرد اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه پایان یابد زیرا این درگیری‌ها بجز کشته شدن تر‌ک‌ها و کردها هیچ ثمری نخواهد داشت. روحانی البته در همین نشست گفت هماهنگی خوبی با ترکیه و روسیه دارند که نقض سخنان قبلی او بود.

 

هجوم نظامی به عفرین هرچند تاکنون با واکنش قاطعی از سوی دول جهانی مواجه نشده است اما موجب اختلاف میان ترکیه و متحدان غربی آن شده است.

 

از جمله امریکا آغاز عملیات ترکیه در عفرین را موجب برهم خوردن تمرکز مبارزه با داعش دانسته و درخواست‌های مکرر اردوغان برای صدور مجوز حمله هوایی به منبج را رد کرده است.

 

در همین رابطه، جوزف ووتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، به صراحت گفت که ایالات متحده قصد ندارد نیروهای خود را از پیرامون شهر منبج در شمال سوریه بیرون ببرد.

 

اردوغان از سویی از آمادگی کامل ترکیه برای اجرای طرح‌های آمریکا به عنوان یک عضو ناتو در منطقه سخن گفته و از سوی دیگر با انتقاد از عدم همراهی آمریکا سعی کرده است دل ایران و روسیه را به دست آورد. تلاشی که ناشی از وحشت شکست در عفرین است.

 

در آخرین واکنش‌ها، ژان-ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام گفت ترکیه با اقدامات‌شان در سوریه، قوانین بین‌الملل را نقض کرده است.

 

او با اعلام آنکه نیروهای ایران و حزب الله باید از سوریه خارج شوند گفت ترکیه نیز نباید به مناقشات در سوریه دامن بزند. اطمینان از امنیت مرزها به معنی کشتن غیرنظامیان نیست و این موضوع باید محکوم شود. در وضعیت خطرناک سوریه، ترکیه نباید جنگ به جنگ اضافه کند.

 

امروز همچنین در آلمان اتفاقی روی داد که ترکیه را ناراحت خواهد کرد. سرانجام پس از گذشت چند ماه، سه حزب آلمانی برای دستیابی به ائتلاف، به توافق رسیدند. بر اساس پیش‌نویش توافق‌ میان ائتلاف آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات این کشور، مذاکرات درخصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، باید تا برقراری اصول دموکراتیک و حقوق بشر در این کشور، متوقف شود.

 

همچنین مارتین شولتس دبیرکل حزب سوسیال‌دموکرات آلمان که از منتقدین اردوغان است در دولت جدید آلمان وزیر خارجه خواهد بود.