دفتر حقوقی سده: به هیچ نحوی از وضعیت آقای اوجالان اطلاعی نداریم

دفتر حقوقی سده اعلام نمود که به هیچ نحوی از وضعیت موکلشان، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی در امرالی اطلاعی ندارند. این دفتر اعلام نمود که باید بتوانند سریعا از وضعیت موکلشان اطلاعاتی بدست بیاورند.

دفتر حقوقی سده با انتشار بیانیه‌ای در خصوص وضعیت رهبر خلق کورد از وضعیت وی اعلام بی‌اطلاعی نمود. این دفتر اعلام نمود که به هیچ نحوی از وضعیت موکلشان، رهبر خلق کورد، آقای اوجالان و زندانیان سیاسی در امرالی اطلاعی ندارند.

بیانیه دفتر حقوقی سده به شرح زیر است:

بیش از دو ماه است که نتوانسته‌ایم هیچگونه اطلاعی از امرالی داشته باشیم. از ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ که ایشان تماسی تلفنی برقرار کردند، متاسفانه از وضعیت وی، سلامتی وی و امنیت وی هیچگونه اطلاعی در دست نداریم. خصوصا که به دلیل تهدید ویروی کووید-۱۹ که از ۱۱ مارس ۲۰۲۰ از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان پندمی اعلام شده است ما از وضعیت وی بسیار نگران هستیم. این مسئله از همان روز نتایج مهم خود را در نزد افکار عمومی جهان کسب کرده است.

زندانیان در معرض تهدید و خطر هستند

زندانیان در معرض تهدید هستند، زیرا رژیم به دلیل قانون تبعیض‌آمیز آزادی، زندانیان زندان امرالی را از این امر مستثنی کرده است و به دلیل شرایط هوایی در این جزیره، انزوای سنگین، این زندان بیش از هر زندان دیگری به سلامت روحی و جسمی زندانیان آسیب می‌رساند. چنین جوی زمینه را برای ایجاد این بیماری مهیا کرده و بیماری‌های دوره‌ای را تشدید می‌کند. بدلیل زندانی شدن طولانی مدت، سن بالا و بیماری‌های دوره‌ای، موکلان ما در معرض تهدید و خطر ویروس کرونا قرار دارند. وضعیت در برابر بیماریهای بدون محافظت که کمیته منع شکنجه سازمان ملل متحد نیز در دیدار پیشین خود از امرالی به آن اشاره کرده است، نشان می‌دهد که زندان امرالی در رابطه با موضوع یافتن فرصت‌هایی برای سلامتی و مداخله سریع در وضعیت سلامتی وی کافی نیستند.

آقای اوجالان به خطر بلاواسطه این بیماری نیز اشاره کرده است

درخواست‌های ما برای دیدار با موکلانمان، به دلیل تهدید کشنده ویروس کرونا به منظور استفاده از حقوق قانونی صورت گرفته است، اما این درخواسته به شیوه‌ای غیر عادلانه نقض و بدون پاسخ گذاشته می‌شوند. اجازه داده نمی‌شود که وکلا و خانواده با موکلان ما دیدار کنند. آخرین دیدار شخصی در ۳ مارس ۲۰۲۰ به دلیل وقوع آتش‌سوزی در جزیره  امرالی و در نتیجه حساسیت افکار عمومی صورت گرفت. به دلیل پندمی حق تماس تلفنی هفتگی زندانی و محکومین در ترکیه به دو بار در طول یک هفته افزایش یافت. اما علیرغم این افزایش، چنین حقی برای موکلان ما در امرالی رعایت نشده است. تماس تلفنی که در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ به شیوه‌ای استثنایی برقرار شد، نخستین تماس تلفنی بود که موکلین ما از زمان حضور در زندان امرالی به آن دست یافتند. آقای اوجالان در این تماس تلفنی گفته بود که وضعیت من اکنون خوب است، اما نمی‌دانم که در آینده چگونه خواهد بود و از این طریق به خطر بلاواسطه وضعیت و سلامت خود اشاره کرده بود. از ان زمان مستقیم یا غیر مستقیم هیچگونه اطلاعی از موکلینمان در امرالی نداریم. اجازه داده نمی‌شود که از طریق نامه، فکس یا دیگر ابزارهای ارتباطی با آنان تماس برقرار شود. رژیم آزادی زندانیان خصوصا برای اشخاصی که در امرالی هستند، نشانه مشهودی از برخورد مستبدانه حاکمیت سیاسی و خارج از عرف حقوقی است.

لازم است سریعا با موکلینمان ارتباط داشته باشیم

ایجاد و بهره‌گیری از فرصت‌های قانونی اطلاع‌رسانی، همزمان با درخواست ما برای اخذ تدابیر لازم علیه بیماری کووید-۱۹ از سوی مقامات محلی رد شده است. مجازات تنبیهی که به عنوان توجیهی واهی نشان داده می‌شود، به گونه‌ای است که ما از محتوای ان اطلاعی نداریم. پرونده نیز در معرض دید وکلا قرار داده نمی‌شود تا آن را کنترل نمایند. ما اطلاع نداریم که مجازات تنبیهی به چه دلیلی صورت گرفته و در کدام مرحله اجرایی هستند. موضعی که در زمان پندمی اتخاذ شده است و ادامه می‌یابد، نگرانی‌های موجود ما را افزایش می‌دهد. ارتباط موکلین ما با خارج به تمامی قطع شده و این مسئله به معنی نقض ممنوعیت برخوردهای بد و شکنجه تلقی می‌شود. این برخورد با پیامهای حقوق بشر اروپا و ارزش‌های جهانی، هم از سوی دادگاه قانون اساسی و مسائل ملی غیر قابل پذیرش است. در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ در چارچوب در خواستمان مبنی بر لزوم در پیش گرفتن  اقدامات سریع جهت دیدار با موکلانمان در جزیره امرالی ما به دادگاه قانون اساسی مراجعه کردیم. بر اساس واقعیت خطر و در زمان مناسب  باید دیدار ما ارزیابی می‌شد، که امری حقوقی و در چارچوب قانون بود. اما در خصوص پاسخ قانونی، ما منتظر هستیم که در این رابطه از سوی مسئولان پاسخی به نگرانی‌های برحق ما داده شود. با ادای احترام این بیانیه در اختیار افکار عمومی قرار داده می‌شود.